Oppiminen on monisäikeinen prosessi, joka alkaa jostain pisteestä ja jonka kohdalla voi sanoa, että loppua ei ole….aiemmin opittua voi aina syventää ja laajentaa ja hakea uusia näkökulmia jo opittuun asiaan. Oppiminen on ”porrasmatka”, joka alkaa pohjakerroksesta ja jos portaita pääsee kipuamaan sopivassa järjestyksessä, jokainen porras tuo mukanaan jotain uutta edellisessä kerroksessa opittuun asiaan. Haaste on siinä, että portaiden loppupää tuppaa siirtymään aina vain eteenpäin. Itseä kiinnostavassa asiassa harva kokee olevansa täydellisen valmis. 

Suurin merkitys on sillä mitä opit sen jälkeen, kun tiedät jo kaiken

Valmentaja John Wooden (1910-2010)

Paritanssin oppimisesta

Paritanssin oppimisessa on oman kokemukseni mukaan havaittavissa kahdenlaista oppimista ja kahdenlaisia oppijoita:

  1. Oppilaat, jotka hakevat peruskurssilta yleissivistävää perustanssitaitoa ja tietoisesti palaavat parin ensimmäisen oppimisen portaan jälkeen takaisin maankamaralle tiedostaen sen, että matkaa olisi vielä ollut mutta tyytyen siihen, että heille sopiva määrä oppimista on tapahtunut ja he pystyvät nauttimaan tanssista sukujuhlissa, laivaristeilyillä ja kenties käymään tanssilavallakin kerran tai pari kesässä
  2. Ne, joiden nälkä kasvaa syödessä eli jotka peruskurssin jälkeen janoavat lisää tanssilajeja ja -kuvioita ja joiden tanssikilometrien määrä kasvaa huomaamatta isommaksi ja isommaksi. Jossain kohtaa nämä oppilaat rupeavat kenties miettimiin, mikä on riittävän hyvä tanssitaito ja miten sitä saisi kehitettyä enemmän.

Helmikuussa julkaistusta  blogista löytyy ajatuksia tästä problematiikasta.

Kuten tuossa blogitekstissä totesin, alkuvaiheessa askelmerkkien ja kuvioiden opettelu ottavat helposti vallan oppisessa ja muut asiat tuntuvat toisarvoisilta. Siksipä sinun olisi hyvä palata ”perusasioiden” ääreen uudestaan vaikkapa saman opettajan ja saman peruskurssin kanssa. MIKSI IHMEESSÄ? Koska olet pääsemässä kyseisen lajin oppimisen kohdalla seuraavalle portaalle, sille jossa kehosi ja mielesi on valmis ottamaan vastaan parityöskentelyyn eli vientiin ja seuraamiseen tai tanssillisuuteen eli tanssitekniikkaan liittyviä asioita. 

Online-palvelun peruskurssitarjonnan löydät tästä. Jokaisella kurssilla käydään läpi lajin tanssillisia perusteita sekä tärkeitä parityöskentelyyn liittyviä asioita. Kurssit ovat voimassa 12kk ostopäivästä ja tämän ajan käytettävissäsi on myös maksuton tutorapu oppilaiden omassa FB-ryhmässä.

Online-kurssin Tauno ja Ansa esimerkkinä

Tauno ja Ansa ostivat Online-palvelusta fuskun peruskurssin ja ryhtyivät innolla opettelemaan tätä kivaa lajia. Heillä ei ollut taustaa kädenalilajien tanssimisesta, joten laji oli uusi sekä tyyliltään että kuvioiltaan. 

Fuskun peruskurssin löydät tästä. Se sisältää yli 20 videoklippiä, ohjeet näytettynä ja puhuttuina sekä tarkentavat ohjeet tekstilaatikoissa.

Olohuoneen matto rullattiin nurkkaan, puhelin kytkettiin isoon telkkariin, kurssialusta klikattiin aktiiviseksi ja niinpä alettiin opettelemaan. Kurssin alussa Lissu puhui kovasti tanssillisen liikkeen tärkeydestä ja parityöskentelyn tuntumaakin harjoiteltiin, mutta mieli teki päästä varsinaiseen asiaan ja muutamalla ensimmäisellä kerralla kurssilta tuli keskityttyä perusaskeleen ja kuvioiden opetteluun.

Tanssimassakin käytiin ja fuskua tanssittiin useamman kerran illan aikana ja onnistuihan se, kohtuullisesti. Jostain syystä Ansasta tuntui, että ei aina tiennyt minne Tauno halusi hänen menevän ja Taunolla vastaavasti oli sellainen tunne, että Ansa kiirehti asioiden edelle oli tehnyt kuvion jo ennen kuin Tauno ehti ajatellakaan sitä.  

MITÄ TODENNÄKÖISIMMIN TÄLLÄ VIDEOLLA HARJOITELTAVAT ASIAT OLIVAT YKSI, JOTA TAUNON JA ANSAN EI VIELÄ OLLUT TULLUT HARJOITELTUA.

Tauno palasi kurssialustalle silloin tällöin työmatkalla ja tuli kerran katsoneeksi tarkemmin kurssin alkupään videoita…niissähän harjoiteltiin juurikin sellaisia asioita, joiden kautta tanssimiseen voisi tulla enemmän ”yhteistä säveltä”. Niinpä jälleen kerran rullattiin matto nurkkaan ja päätettiin tällä kertaa keskittyä erityisesti tanssiasennon ja käsiotteiden harjoittelemiseen sekä tanssillisen liikkeen treenaamiseen.

Kurssin kuviot olivat nyt jo tuttuja, joten tämä harjoittelu toi niihin uudenlaista sulavuutta. Ansa ei ollut ymmärtänyt, että käsiotteen vaihtamisessa hän ei saa olla liian aktiivinen ja jouston löytyessä kehoon yhteisen sykkeen löytäminen tutuissa kuvioissa oli paljon helpompaa ja teki tanssimisen rauhalliseksi ja yhteisen tuntuiseksi. 

Kaikki on vaikeaa ennenkuin se oli helppoa

Goethe (1749-1832)

Mitä opimme?

Tärkeää tässä esimerkissä on huomata se, että juuri näin päin paritanssin oppiminen useimmiten tapahtuu. Ensin halutaan opetella perusaskel ja kuviot, sen jälkeen ollaan pikkuhiljaa valmiita ottamaan vastaan tarkentavaa tietoa niihin olennaisesti liittyvistä asioista. 

Oppimisteoreettisesti ollaan tekemisissä holistisen oppimistyylin kanssa, jossa oppija hahmottaa ensin kokonaisuuden ja on sen jälkeen valmis ottamaan vastaan yksityiskohtaisempaa tietoa opeteltavasta asiasta. Tosin ihmisten luokittelu oppimistyylien mukaan on nykykäsitysten mukaan vanhentunut käytäntö — meillä on mieltymyksiä ja tapoja, mutta emme ole rajoitettuja oppimaan tietyllä tavalla tai esim. tietyllä aistilla. (Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 58)

Mutta kieltämättä eri aloilla on vuosikymmenten aikana muotoutunut asioiden opettamiseen ja oppimiseen tietynlainen perinne, joka istuu yllättävän syvässä sekä opettajissa, joiden voi olla haastava luopua totutusta että oppijoissa, jotka odottavat oppimisen tapahtuvan tiettyä reittiä.

Oman, jo melkoisen pitkän, opetusuran aikana olen ollut vahvasti havaitsevinani, että oppiminen noudattaa seuraavaa kaavaa:

  • Opetellaan tanssilajien perusteet eli perusaskeleet ja ensimmäiset kuviot
  • Opetellaan lisää tanssilajeja ja lisää kuvioita
  • Kiinnostus herää parityöskentelyyn ja tanssitekniikkaan liittyviin asioihin
  • Valitaan muutamat lempilajit ja lähdetään hakemaan näihin lisäoppia
  • Kehitetään monipuolisemmin tanssillisia ominaisuuksia
  • Haetaan yhä aktiivisemmin oppia tanssin perusasioihin ja ihmetellään, miksi näitä opetetaan vasta nyt

Itse opetan livenä pääosin pidempään tanssia harrastaneita oppilaita ja lähes joka kurssilla kuulen kysymyksen: 

MIKSI TÄTÄ EI OPETETTU JO ALKEISKURSSILLA? MIKSI KUKAAN EI OLE AIKAISEMMIN KERTONUT TÄTÄ?

No siksi, että oppiminen tavallisimmin etenee aiemmin kerrotulla tavalla ja alkeiskurssilla oppilas ei ole vielä valmis ottamaan näitä asioita vastaan.

Juurikin tänään istuin kahvipöydässä kahden kollegan kanssa ja keskustelu ajatui tähän samaiseen asiaan…en ollut maininnut mitään tämän blogitekstin kirjoittamisesta. Nämä kollegat opettavat pääosin ihmisiä, joilla ei ole olemassa minkäänlaista tanssitaustaa ja törmäävät lähes jokaisen oppilaan kohdalla tähän samaan asiaan.

Tämä on ollut taustalla oleva syy siihen, miksi tanssikoulumme online-kurssien alussa käydään läpi yleisiä tanssillisuuteen ja opeteltavaan tanssilajiin liittyviä asioita —haluamme tällä järjestykseen liittyvällä valinnalla kertoa oppijalle sen, että nämä asiat ovat tärkeitä. Se ei estä asiakasta käymästä läpi videoklippejä haluamassaan järjestyksessä ja uskallan epäillä, että suurimmalla osalla aikaa kuluu alkuun enemmän kurssin loppupään videoiden kanssa.

Sekä keho että etenkin mieli kehittyvät oppimisen edetessä, joten mikäli oma oppimisesi on edennyt askel-ja kuviojohtoisesti, suosittelen sinua lämpimästi palaamaan kurssimateriaaliin uudestaan ja käyttämään aikaa tanssillisen liikkeen ja tanssiasentoon ja -otteisiin liittyvien asioiden harjoitteluun…ne aukeavat luultavasti nyt ihan uudella tavalla! 

Mikäli sinulla jäi jokin asia mietityttämään tai haluat kommentoida jotain, älä epäröi ottaa yhteyttä: info@tanssintahti.com, Lissu 050-4431011

Pin It on Pinterest