MITÄ IHMETTÄ?

Ensimmäiset online-kurssit on julkaistu —ne nauhoitettiin syksyllä ja kuva kertoo Lissun, Antin ja Anniinan tunnelmat kuvauspäivän jälkeen. Olo oli kaikkensa antanut, mutta fiilikset oli niin onnelliset ja tyytyväiset!

 

TanssinTahti avaa Online-tanssikoulun eli tulemme tarjoamaan tanssikursseja verkossa ja itselläni on kaiken aikaa aistit auki sen suhteen, miten erilaisia digitaalisuuden mahdollisuuksia pystyisi hyödyntämään tanssin kentällä. Kurssit tulevat löytymään osoitteesta http://www.tanssintahtionline.fi

Miksi ihmeessä, eikö tanssimisen opettelussa kuitenkin ole nimenomaan kysymys henkilökohtaisesta vuorovaikutuksesta sekä tanssi- että opetustilanteessa? Eikö ns. perustyössä ole riittävästi haasteita ja kehitettävää, miksi ihmeessä lähteä kokeilemaan jotain joka alkuun itsestäkin tuntui kyseenalaiselta ja hassulta.

Olen pohjimmiltani erittäin perinteinen tanssinopettaja ja saan ehdottomasti isoimpia kicksejä opettaessani ihan oikeita oppilaita ihan oikealla tanssisalilla ja välillä itsekin ihmettelen, miksi olen lähtenyt kehittämään online-tanssikoulua ja tutkimaan muita digitaalisia mahdollisuuksia. Asioita tutkiessa ja havainnoidessa olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että digitaalisessa maailmassa on paljon mahdollisuuksia, joita voi hyödyntää myös tanssinopetuksen kohdalla.

Vastauksena kysymyksiin siis lienee kokeilunhalu / kehittämisenhalu / uusien mahdollisuuksien etsiminen. Lisäksi sattuma, hyvät yhteistyökumppanit ja tiimityö edesauttoivat tämän prosessin käynnistymistä.

TAUSTAA ASIALLE
Jotain tämän tyyppistä on ollut mielessä jo vuosien ajan, tosin verkkokurssien painotus alkujaan oli tarkoitus suunnata opettamiseen liittyviin asioihin. Tein kaksi vuotta ylempiä ammattikorkeakouluopintoja Oulun ammattikorkeakoulussa kulttuurin ja luovan talouden koulutusohjelmassa ja tämän tutkinnon master-työnä tarkoituksenani oli suunnitella tanssinopettajille -ja ohjaajille verkko-oppimisalusta tukemaan esim. Suomen Tanssinopettajain liittoon valmistautuvien ihmisten opintoja. Opintojen aikana kuitenkin sain mahdollisuuden suunnitella uudenlaisen paritanssikoulutuksen Länsi-Suomen opistoon ja loppujen lopuksi tein opinnäytetyöni tähän liittyen.

Digitaalinen maailma kuitenkin kummitteli takaraivossa ja hakeuduin hetken mielijohteesta yrittäjille tarkoitetulle Rastorin järjestämälle kurssille, jossa opiskeltaisiin yrityksen some- ja digimaailmaan vuoden ajan —tämä osoittautui digipainotteiseksi yrittäjän ammattitutkinnoksi ja aktivoi uudestaan ajatuksen verkkokurssien toteuttamisesta.

Opinnoissa pitää miettiä oman yrityksen kehittämistä monesta eri näkökulmasta ja mitä enemmän puhuin ääneen online-koulun aloittamisesta sitä enemmän rupesin itse uskomaan ajatukseen. Käytin tuntitolkulla aikaa ja tutkin mitä digitaalisessa maailmassa on tarjolla tältä alalta. Sivustoja löytyi kyllä —moneen lähtöön ja monenlaisia. Harmittavaa oli huomata, että valitettavan monessa laatukriteerit eivät ole ilmeisesti olleet kovin korkealla tai sitten tekijöiden osaaminen ja ymmärrys asioista ei ole sillä tasolla, millä sen mielestäni pitäisi olla jos julkisia kursseja tarjotaan. Toki mukana on erinomaisen hyviäkin sivustoja, esim. Dax Hockin Rhythmjuice– sivusto, jonka avulla pääsee opiskelemaan swingtansseja tosi laadukkaassa verkkoympäristössä.

Olin yamk-opintojen aikana hakenut hankkeelle rahoitusta Ely-keskukselta, mutta siellä oltiin sitä mieltä että kyseessä on yrityksen normaalia toimintaa, joka ei kuulu kehittämisrahan piiriin. YAT-koulutuksessa jokaisen pitää hankkia itselleen mentor ja löysin ”mentorpankista” tutun miehen, Vesa Klingen, joka on yrittäjänä ollut mukana monessa ja tunnetaan siinä maailmassa arvostettuna myynnin ammattilaisena, lisäksi Vesa oli jo tutustunutkin kouluumme oppilaan näkökulmasta.

Koulutuksessa pääsin lisäksi verkostoitumaan Katrin kanssa, joka yrityksensä Klariankautta toimii ulkopuolisena silmänä pk-yritysten liiketoiminnan kehittämisessä —nämä kaksi huikeaa tyyppiä vahvistivat uskoani asiaan ja ovat olleet konkreettisesti mukana miettimässä ja kehittämässä ideaa eteenpäin. Katrin neuvoilla saatiin kehitystyöhön myös rahoitusapua Business Finlandilta. Kehitystyö käynnistyi, on käynnissä ja pysyy käynnissä ja tulee tuottamaan online-materiaalia sekä ”tavalliselle tallaajalle” että ohjaajille ja opettajille.