TERVETULOA OPE OPPAAN PARIIN

 

 

Vuosina 2015-16 Suomen Tanssinopettajain liitto STOLry hallinnoi Joutsentenreitin myöntämää Hulluna Humppaa -tanssikasvatushanketta. Hankkeen toteutti Huittisten, Hämeenkyrön, Punkalaitumen ja Sastamalan alueella Tanssikoulu TanssinTahti. Opettajat Elisa Ahonen ja Kalle Jalava tanssittivat kaikki alueen yläkoulut ja toisen asteen oppilaitokset eli lähes 2000 nuorta sai ko. lukuvuoden aikana kosketuksen paritanssiin. 

 

Opettamiseen liittyneet onnistumisen kokemukset jäivät muhimaan mieleen hankkeen jälkeen ja Online-palvelun avattuamme päätimme lähteä toteuttamaan samaa asiaa uudessa muodossa ja tulemme tarjoamaan kurssimateriaalia, joka on suunniteltu nimenomaan yläkoulu- ja lukioikäisten nuorten tanssinopetukseen. Kursseihin liittyvässä open oppaassa saat vinkkejä sekä tanssin oppimiseen että tunnin onnistumiseen liittyvissä asioissa  —motivoiva ja rento oppimisilmapiiri on nuorten tunneilla yksi tärkeimmistä oppimisen mahdollistajista.

 

HULLUNA HUMPPAA BUGGIN OPEN OPAS

ALKUSANAT

Ihan huikeaa, että juuri sinä arvon opettaja olet tämän oppaan äärellä ja haluat antaa omille oppilaillesi mahdollisuuden tutustua paritanssiin kouluympäristössä. Olemme pyrkineet tekemään oppaan, jonka kautta saat eväitä keholliseen tapaan lähestyä parin kanssa tanssimista. Tanssinopetuksessa askelmerkeillä eli askelilla ja kuvioilla on oppilaalle ja usein myös opettajalle iso merkitys, mutta fakta on se, että niiden rooli onnistuneessa tanssikokemuksessa on vähäisempi. Hulluna Humppaa -kursseilla pyrimme pitämään lähtökohtana sitä, että nuoret pääsevät kiinni tanssimisen tunteeseen ”isolla T:llä” mahdollisimman pian —askelmerkit toki käydään läpi, mutta niiden roolia ei korosteta. 

Tanssituntien sisällön on tärkeää olla nuorta motivoivaa ja mukana on hyvä olla ennestään, vaikkapa liikuntatunneilta tuttuja elementtejä. Monia pelejä ja leikkejä voi helposti soveltaa tanssiin sopiviksi ja kannattaakin kaivella omaa varastoaan ikäryhmälle sopivien yhteisöllisten ja vuorovaikutukseen perustuvien liikuntaleikkien ja pelien osalta. Näitä soveltamalla saat tanssitunteihin lisää mielenkiintoa ja oppilaille jo ennestään tuttua sisältöä. Käytä näitä mukana tai kysy meiltä vinkkejä vaikka Hulluna Humppaa Online facebook-ryhmässä, autamme mielellämme. 

Toivottavasti viihdyt tämän oppaan parissa ja lähdet rohkeasti ja ennakkoluulottomasti viemään näitä kahta nuorille varsin sopivaa lajia omille oppilaillesi! 

Vinkkejä parin muodostamiseen ja parinvaihtoon

Leikeillä ja peleillä monipuolisuutta tanssituntiin

 Vinkkejä tunnin käytännön rakenteisiin ja muihin käytännön asioihin

 

MIKÄ IHMEEN BUGG? 

 

Bugg on ruotsalainen rock´n´swingtanssi, joka on erittäin suosittu myös Suomessa. Buggin juuret ulottuvat 1960-70 -luvuille eli kyseessä on suhteellisen nuori tanssi. Buggia tanssitaan tasajakoiseen musiikkiin, alkujaan se kehittyi käsikädessä ruotsalaisen shuffle-beat tyylisen iskelmämusiikin kanssa, mutta tanssi istuu tanssittavaksi hyvin monenlaisiin biiseihin ja tämä onkin varmasti yksi sen suosion saloista. Perusaskeleessa tanssitaan perinteisesti yksi askel jokaisella musiikin iskulle, nykyään suositaan myös tyyliä, jossa viejällä on täysin vapaa askellus. Tietynlainen helppous ja vapaus on myös syynä siihen, että bugg on noussut suosituksi tanssiksi sekä tanssikursseilla että -lavoilla. 

 

Helppoutensa vuoksi tai ehkä sen vastapainoksi tanssi herättää paljon keskustelua ja sen perusopetusta lähestytään monella eri tavalla ja tanssissa on useampia erilaisia tyylisuuntia. 

Hyvä tanssi muodostuu yhteisestä perusaskeleen sykkeestä ja muutamasta hyvin hallitusta kuviosta. Kuvioiden nimitykset vaihtelevat eri tahoilla, joten voit törmätä siihen että joku toinen tanssija kutsuu online-kurssilla käytettyä kuviota toisella nimellä. Buggia tanssitaan pääosin erilaisissa avoimissa tanssiotteissa ja  sitä tanssitaan sekä niin sanottuna paikkatanssina että salia kiertävänä versiona. 

 

YLEISTÄ ASIAA KURSSISTA

 

Kurssin ensimmäiset videot ovat yhteisiä fuskulle ja buggille —ne ovat mukana molempien lajien kurssialustalla. Näissä videioissa käydään monenlaisia tunnille osallistumiseen liittyviä asioita, joita huomioimalla oppilaille opetetaan myös yleisesti tärkeitä asioita: sovitun aikataulun pitämistä, läsnäolemisen tärkeyttä ja toisten huomioimista. Näytä mahdollisuuksien mukaan näitä videoita oppilaillesi ja jutelkaa muutenkin hyviin tapoihin liittyvistä asioista.

Yleisiä valmiuksia kehittävien videoiden jälkeen kurssilla opetellaan bugg -nimisen tanssilajin perusaskel sekä muutaman ensimmäinen kuvion. Voit halutessasi hidastaa videoita kuvan alareunassa olevasta rattaasta. 

Mikäli käytössäsi on audiovisuaaliset laitteet, niitä olisi hyvä hyödyntää opetuksessa ja näyttää open oppaasta videoita myös oppilaille. 

Reipas ote tekemiseen ja vastaanottavainen mieli ovat varmasti tärkeimmät oppimisen peruspilarit kun lähdetään opettelemaan jotain uutta ja outoa. Opettajan oma olemus ja asenne ovat opetustuokion onnistumisen kannalta ensisijaisen tärkeät —aidosti asiasta innostunut opettaja pystyy ”myymään” oppilaille melkein mitä vain. Ehdottomasti parhaat kokemukset ovat niiltä tunneilta, joissa opettajat (mieluusti viejä ja seuraaja) ovat mukana tunnilla koko ajan, parin hakutilanteesta vaihtorinkiin ja kiitoksiin asti! 

Opetusvideoissa käytetyn musiikin on  tuottanut Musiikkituotanto Lasse Paasikko. Tanssikurssi on kuvattu Länsi-Suomen opiston salissa.

tanssitunnille (yhteinen fuskun kanssa)

Jokainen meistä on velvollinen pitämään kiinni yhdessä sovituista asioista. Oli tanssitunti koulun liikuntatunnilla tai koulun ulkopuolella, sinne suunnatessa kannattaa jo viritellä ajatuksia kohti tuntia. Tunnille tullaan sopivalla tavalla pukeutuneina, kännykät ja muut vempaimet jätetään lattian reunalle tai vaikka pukuhuoneeseen. 

Sopiva varustus tanssitunnille on kevyet ja mukavat sisävaatteet. Ensimmäisillä tanssitunneilla pärjää hienosti vaikka sukkasillaan, mutta mukavampi voi olla tanssia kevyissä sisäkengissä —vaikkapa sisäpelikengissä tai tennareissa. 

Varsinaista opetusta odotettaessa tervehditään muita tunnilla olijoita ja ollaan ystävällisiä kaikille. 

 

Virittäytyminen (YHTEINEN FUSKUN KANSSA)

Tanssin, myös paritanssin opettelu on kehollisuuden opettelua, siksi sen opettelu olisi aina hyvä aloittaa kehon herättelystä ja sen virittämisestä liikkumiselle sopivaan tilaan. Lyhyt lämmittelytuokio pelaten tai juosten ennen tanssituntia ei olisi yhtään huono idea —tutun liikkumisen avulla lihakset lämpiävät ja keho herää istumisen jälkeen liikkumaan. Voisiko tunnin aloittaa vaikkapa vuorovaikutuspelillä tai -leikillä, jossa kuitenkin tulisi liikuttua kunnolla ja myös jo huomaamatta otettua kontaktia muihin oppilaisiin? Pienen hien ja rennon liikkumisen jälkeen sekä keho että mieli ovat valmiita ottamaan vastaan uudenlaista asiaa. 

Tässä videossa haetaan kehoon ns. luotisuoraa linjaa juurruttamalla jalat lattiaan ja venyttämällä päälakea kohti kattoa. Huomiota kiinnitetään:

  • Lattiatuntumaan, jossa paino on molemmilla jaloilla asettuen tasaisesti jalkapohjan kolmion (isovarpaan päkiä, pikkuvarpaan päkiä, kantapää) alueelle —useimmiten muusta vartalon kannatuksesta johtuen painoa tulee liiaksi kantapäälle, joten kehotus ”tuo painoa päkiöitä kohti” on luultavasti tarpeellinen

  • Polviin, joiden tulee perusasennossa olla suorat mutta rennot 

  • Lantiokoriin, jonka tulisi ”roikkua” neutraalissa asennossa 

  • Rintakoriin, joka asettuu lantiokorin päälle

  • Päähän, joka kelluu selkärangan jatkeena ja jossa päälaki pyrkii ylöspäin eli vastakkaiseen suuntaan jalkapohjien lattiatuntuman kanssa

Virittäytymisasiaa voi tutkailla videon esimerkin mukaan tai käyttämällä pitkästä ja aktiivisesta kehosta erilaisia mielikuvia:

  •  Vedetään tiukka hiihtohaalari päälle, vetoketju kiinni leukaan asti

  • Kiedotaan itsemme elmukelmuun

Tanssiin kutsussa kohdataan pari, otetaan tuttavallisen tuntuinen tanssiasento ja haetaan yhteisen liikkeen tunnetta vaikkapa siirtämällä painoa jalalta toiselle pienen jouston kanssa. 

 

Tanssiin hakeminen (yhteinen fuskun kanssa)

Vuorovaikutustaitojen ja hyvien tapojen opettaminen linkittyvät mukavasti tanssituntiin, koska parin ja muiden tanssijoiden huomioiminen on ensiarvoisen tärkeää kaikissa tanssitilanteissa. Tunnin alussa kannattaa ”rikkoa jäätä” teettämällä harjoitteita, joiden avulla jokaisen yksilön rohkeus olla oma itsensä että valmius kohdata kaverit sekä silmiin katsoen että koskettaen vahvistuu. Erilaiset pelit ovat tähän erinomainen väline, niissä kohtaaminen tapahtuu pelin lomassa huomaamatta ja kun pelistä siirrytään tanssilliseen asiaan, on luultavasti astetta helpompaa kohdata parin katse ja ottaa kiinni käsistä. 

 

Perinteisesti viejät hakevat seuraajan tanssimaan katsomalla silmiin ja ojentamalla kätensä. Seuraaja vastaa kutsuun ja yhteinen tanssi alkaa musiikin lähtiessä soimaan. Nuorten kanssa asiassa voi hullutellakin, kunhan selväksi tulee se, että tanssiin kutsun aikana kohdataan pari aidosti ja läsnäolevasti. Huittisten nuoret halusivat tehdä hakuprosessista omat versionsa. Opettajat Aaron ja Elisa näyttävät videolla perinteisen tavan tanssiinkutsusta. 

 

Tanssilavoilla, perinteisissä lavatansseissa, on vielä olemassa käytäntö naisten ja miesten hakuriveistä ja hakuvuoroista ja siitä, että saman parin kanssa tanssitaan kaksi biisiä —orkesteritkin soittavat seteissään biisit pareittain eli kaksi samaan tanssilajiin soveltuvaa kappaletta peräkkäin. Muissa sosiaalisen paritanssin genreissä (esim. salsa, west coast swing, argentiinalainen tango) hakukäytänteet voivat olla erilaisia.

 

Kohtaaminen ja avoin tanssiasento

Tämä video on erinomainen esimerkki siitä, miten koko kehonkieli ja tanssijan olemus muuttuu suhteessa siihen, miten hän on läsnä parilleen. Tämä on asia, jota tunneilla ei voi liikaa korostaa ja joka onnistuessaan on omiaan luomaan leppoisaa ja rentoa ilmapiiriä.

Tällä videolla Aaron ja Elisa tanssivat fuskua. 

Yhteinen syke

Tämä video on erinomainen esimerkki siitä, miten koko kehonkieli ja tanssijan olemus muuttuu suhteessa siihen, miten hän on läsnä parilleen. Tämä on asia, jota tunneilla ei voi liikaa korostaa ja joka onnistuessaan on omiaan luomaan leppoisaa ja rentoa ilmapiiriä.

Tällä videolla Aaron ja Elisa tanssivat fuskua. 

Parin huomioiminen (yhteinen fuskun kanssa)

Tämä video on erinomainen esimerkki siitä, miten koko kehonkieli ja tanssijan olemus muuttuu suhteessa siihen, miten hän on läsnä parilleen. Tämä on asia, jota tunneilla ei voi liikaa korostaa ja joka onnistuessaan on omiaan luomaan leppoisaa ja rentoa ilmapiiriä.

Tällä videolla Aaron ja Elisa tanssivat fuskua. 

KOHTI PERUSASKELTA

Buggin opettelun voi lähteä liikkeelle ns. avoimella otteella eli kädet käsissä. Ensimmäinen hyvä harjoite tähän lajiin on ”kuljetusharjoitus” eli viejä kuljettaa seuraajaa eteen- tai taaksepäin haluamansa ajan.

Käsien tuntumasta kannattaa opetuksessa mainita seuraavat asiat:

  • viejä antaa seuraajalle kätensä, seuraaja laskee omat kätensä kevyesti viejän kämmenien päälle. Kädet ovat suurin piirtein navan korkeudella ja riittää, kun sormien päät ovat kontaktissa, minkäänlaista puristavaa otetta ei tarvita.

  • hartiat kannattaa painaa alas aktivoimalla lapatuki ja käsivarsien tulisi olla rennot, mutta jäntevät. Kyynärpäät pidetään vartalolinjan etupuolella.

  • suunnan vaihdossa käsien välissä oleva tuntuma muuttuu, ”kuminauha kiristyy” ja tämä viestii seuraajalle suunnan muutoksesta. 

 

Perusliikkeen kehittelyä

 

Tällä videolla näet, miten edellisen videon harjoitetta voi halutessaan kehittää eteenpäin.

 

Yksi tavallisimmin opetetuista perusaskelista on paikallaan pysyvä seuraajan eteen-taakse -liike —seuraajan oikean jalan tulisi ottaa askel musiikin 1 ja 3 iskuille. Viejällä sen sijaan on useampia vaihtoehtoja:

  • Viejä voi tanssia samaa askelta ”samaan suuntaan ” niinkuin Aaron tässä videossa tekee.

  • Viejä voi myös tanssia seuraajan kanssa yhtä aikaa eteen ja taakse eli askeleet menevät tuolloin vastakkain ja poispäin.

  • Viejä voi jättää askeleet kokonaan pois ja vaikkapa baunssailla eli joustaa letkeästi musiikin sykkeeseen.

Perusaskeleella voi kääntyä oikealle tai vasemmalle —tavallisimmin käännytään oikealle eli myötäpäivään.  Perusaskeleella voi myös liikkua tilassa.

 

 

 

Kuvioiden muodostuminen (YHTEINEN FUSKUN KANSSA)

Kuvioiden muodostuminen on yllättävän loogista tanssilajeissa, joissa käytetään avointa tanssiotetta ja joiden kuvioissa on ns. kädenalikuvioita ja samat kuvioiden liikeradat toteutuvat käytännössä kaikissa tämän tyyppisissä tanssilajeissa. Lajeille tyypillisiä asioita toki on olemassa, mutta nuorten opettamisen kohdalla tärkeintä on saada onnistumisen elämyksiä ja tuntea että jokainen voi oppia asian. Niinpä kuvioiden muodostumista voi helposti tutkia luovalla tavalla ja oppilaslähtöisesti ilman että opettaa kuviot vain tietyssä muodossa. Näitä harjoitteita on hyödyllistä tehdä molemmissa rooleissa, jotta jokainen oppilas huomaa oman roolinsa erityispiirteet. 

Näissä harjoitteissa pystyy samalla korostamaan parityöskentelyn näkökulmasta tärkeitä asioita eli:

  • Viejä ehdottaa seuraajalle liikkumisen suuntaa yhteisen tukipisteen (yhdessä oleva käsi tai kädet) kautta ja ohjaa seuraajalle mahdollisen käännöksen. Viejä huolehtii itsensä kuvion aikana pois seuraajan edestä ja muutoinkin omalla liikkumisellaan pyrkii helpottamaan seuraajan liikkumista. 
  • Seuraaja liikkuu annettuun suuntaan aktiivisesti, mutta kuunnellen viejän viestiä. 
  • Seuraaja ei aloita paikanvaihtotyyppistä kuviota oma-aloitteisesti. Mikäli viejä ei anna suuntaa tai viestiä liikkumisesta, seuraaja jammaille paikallaan ja odottaa viestiä. 
  • Otteita vaihtaessa viejän on hyvä huolehtia siitä, että seuraajan jompaankumpaan käteen säilyy kontaktipinta —tämä tuo seuraajalle turvallisen olon. Irtitapahtuvat pyörähdykset toki ovat asia erikseen, mutta niitä ei kannatakaan ensimmäisien tuntien aikana tehdä. 

 

Kainaloon ja vastakkain kuljetuksena

 

Pohdimme pitkään, mitä buggille tyypillisiä kuvioita haluamme esitellä nuorille tällä kurssilla ja päädyimme ns. kainalokuvioihin. Nämä ovat helppoja oppia ja niistä saa mukavasti erilaisia variaatioita ja lisäksi ne on koettu nuorten keskuudessa ”hienoiksi” —ne näyttävät haastavammilta kuin mitä itse asiassa  ovat.

Ensimmäisenä suosittelemme ottamaan kuvion, jossa viejä ohjaa seuraajan ensin oikeaan kainaloonsa ns. solmuasentoon ja  sen jälkeen kääntää tämän vasemmalla kädellään takaisin avoimeen kädet käsissä otteeseen. 

Kuvion alussa viejä antaa seuraajalle suunnan liikkua oikeaa kainaloaan kohti ja tämän jälkeen nostaa  vasemman kätensä ylös, jotta seuraaja kulkee sen alta.

Kun kuvio on harjoiteltu ryhmän kanssa kuljetuksena eli ilman musiikkia ja varsinaisia askelia, on aika kokeilla kuviota sopivan tempoiseen musiikkiin. Tanssi kannattaa aina aloittaa ensimmäisestä kuljetusharjoituksesta tai eteen-taakse -perusaskeleesta. Kainalokuvion vienti on helpoin taaksepäin kuljetuksen lopuksi tai seuraajan perusaskeleen taka-askeleen jälkeen. 

Kainaloon ja rullaus kuljetuksena

Tässä toinen variaatio kainalokuviosta. Sisäänmeno on samanlainen, mutta kuvion lopussa viejä ohjaa seuraajan pois kainalosta oikealla kädellään, jolloin liikkeestä muodostuu ”rullaus”.

Kainaloon viennin jälkeen viejä voi tanssittaa seuraajaa kainalossa ympäri haluamansa ajan.

 

Kainaloon ja sukellus kuljetuksena

Tämä on yksi oppilaiden suosikkijutuista! Viejä ohjaa seuraajan tutulla tavalla kainaloon ja kuvion lopussa antaakin tälle vinkin sukeltaa oman oikean kainalonsa alta. Viejän pieni kumarrus on seuraajalle vinkki kumartua ja viejän siirtyessä eteenpäin seuraaja sujahtaa kainalon alta —WAU! 

Kuvion lopussa kädet jäävät ristiotteeseen, jonka saa toki purettua monellakin eri tavalla, yksinkertaisimmillaan muuttamalla sen huomaamatta normaaliksi avoimeksi otteeksi. 

 

Kainalo, sukellus ja kävely kuljetuksena

Mikäli oppilailla on vielä virtaa ja oppimisenhalua, sukelluskuviota voi jatkaa kävelyllä. Tällöin viejä kääntyy ristiotteeseen päästyään oikean kautta siten, että on viejä ja seuraaja ovat peräkkäin. Purkaminen on yksinkertaisinta tehdä niin, että viejä kääntyy takaisin seuraajaa vasten. Seuraajalla on mukavampi olo, mikäli viejä pystyy koko kuvion ajan pitämään kontaktia seuraajan jompaan kumpaan käteen. 

Vapaata tanssia musiikkiin

Anna oppilaiden luoda vapaasti omanlaistaan tanssia, jossa mukana on kuljetuksia ja kainalokuvioita ja myös kehitellä omia kuvioitaan. 

Mikäli fusku on tanssilajina tuttu, sen kuviomateriaalia voi myös tanssia buggissa. 

NAUTINNOLLISIA TANSSIHETKIÄ! 

Kiittäminen (yhteinen fuskun kanssa)

Tapakasvatus on iso osa tanssikasvatusta ja niinpä on hyvä oppia kiittämään paria jokaisen tanssin jälkeen.

Opetustilanteessa kiitos on hyvä ottaa mukaan myös esim. parinvaihtoa tehdessä.

Livekurssin yhteistanssi

Tapakasvatus on iso osa tanssikasvatusta ja niinpä on hyvä oppia kiittämään paria jokaisen tanssin jälkeen.

Opetustilanteessa kiitos on hyvä ottaa mukaan myös esim. parinvaihtoa tehdessä.