TERVETULOA TANSSIMAAN

Vuosina 2015-16 Suomen Tanssinopettajain liitto STOLry hallinnoi Joutsentenreitin myöntämää Hulluna Humppaa -tanssikasvatushanketta. Hankkeen toteutti Huittisten, Hämeenkyrön, Punkalaitumen ja Sastamalan alueella Tanssikoulu TanssinTahti. Opettajat Elisa Ahonen ja Kalle Jalava tanssittivat kaikki alueen yläkoulut ja toisen asteen oppilaitokset eli lähes 2000 nuorta sai ko. lukuvuoden aikana kosketuksen paritanssiin. 

 

Opettamiseen liittyneet onnistumisen kokemukset jäivät muhimaan mieleen hankkeen jälkeen ja Online-palvelun avattuamme päätimme lähteä toteuttamaan samaa asiaa uudessa muodossa ja tulemme tarjoamaan kurssimateriaalia, joka on suunniteltu nimenomaan yläkoulu- ja lukioikäisten nuorten tanssinopetukseen. Kursseihin liittyvässä open oppaassa saat vinkkejä sekä tanssin oppimiseen että tunnin onnistumiseen liittyvissä asioissa  —motivoiva ja rento oppimisilmapiiri on nuorten tunneilla yksi tärkeimmistä oppimisen mahdollistajista.

 

HULLUNA HUMPPAA FUSKUN OPEN OPAS

ALKUSANAT

Ihan huikeaa, että juuri sinä arvon opettaja olet tämän oppaan äärellä ja haluat antaa omille oppilaillesi mahdollisuuden tutustua paritanssiin kouluympäristössä. Olemme pyrkineet tekemään oppaan, jonka kautta saat eväitä keholliseen tapaan lähestyä parin kanssa tanssimista. Tanssinopetuksessa askelmerkeillä eli askelilla ja kuvioilla on oppilaalle ja usein myös opettajalle iso merkitys, mutta fakta on se, että niiden rooli onnistuneessa tanssikokemuksessa on vähäisempi. Hulluna Humppaa -kursseilla pyrimme pitämään lähtökohtana sitä, että nuoret pääsevät kiinni tanssimisen tunteeseen ”isolla T:llä” mahdollisimman pian —askelmerkit toki käydään läpi, mutta niiden roolia ei korosteta. 

Tanssituntien sisällön on tärkeää olla nuorta motivoivaa ja mukana on hyvä olla ennestään, vaikkapa liikuntatunneilta tuttuja elementtejä. Monia pelejä ja leikkejä voi helposti soveltaa tanssiin sopiviksi ja kannattaakin kaivella omaa varastoaan ikäryhmälle sopivien yhteisöllisten ja vuorovaikutukseen perustuvien liikuntaleikkien ja pelien osalta. Näitä soveltamalla saat tanssitunteihin lisää mielenkiintoa ja oppilaille jo ennestään tuttua sisältöä. Käytä näitä mukana tai kysy meiltä vinkkejä vaikka Hulluna Humppaa Online facebook-ryhmässä, autamme mielellämme. 

Toivottavasti viihdyt tämän oppaan parissa ja lähdet rohkeasti ja ennakkoluulottomasti viemään näitä kahta nuorille varsin sopivaa lajia omille oppilaillesi! 

Vinkkejä parin muodostamiseen ja parinvaihtoon

Leikeillä ja peleillä monipuolisuutta tanssituntiin

 Vinkkejä tunnin käytännön rakenteisiin ja muihin käytännön asioihin 

 

    MIKÄ IHMEEN FUSKU? 

    Fusku on tanssilaji, jonka juuret ovat swing- aikakauden Lindy Hop -tanssissa eli 1920 ja -30 -luvuilla. Suomessa tätä lajia on tanssittu jo kauan ja pohja on jive-nimisessä tanssilajissa —aiemmin tanssista puhuttiin easy-jivenä tai lavajivenä. Tarina kertookin, että fusku nimi on otettu käyttöön askelten fuskaamisesta eli jiven chasse-askeleen (triplestep) kolmen askeleen sijasta samoille kahdelle iskulle tanssitaan vain yksi painonsiirto. 

    Suomessa  laji on siis saanut oman persoonallisen leimansa ja sitä tanssitaan useimmiten reippaaseen foksi- tai beatmusiikkiin. Tanssi taipuu kuitenkin moneksi ja sitä voi tanssia monen tempoisiin biiseihin, joten nuorten omasta musasta löytyy varmasti kivoja fuskuna tanssittavia kappaleita. 

    Hyvä tanssi muodostuu yhteisestä perusaskeleen sykkeestä ja muutamasta hyvin hallitusta kuviosta. Kuvioiden nimitykset vaihtelevat eri tahoilla, joten voit törmätä siihen että joku toinen tanssija kutsuu online-kurssilla käytettyä kuviota toisella nimellä. Fuskua tanssitaan pääosin erilaisissa avoimissa tanssiotteissa ja  sitä tanssitaan niin sanottuna paikkatanssina.  

     

    YLEISTÄ ASIAA KURSSISTA

    Kurssin ensimmäiset videot ovat yhteisiä fuskulle ja buggille —ne ovat mukana molempien lajien kurssialustalla. Näissä videioissa käydään monenlaisia tunnille osallistumiseen liittyviä asioita, joita huomioimalla oppilaille opetetaan myös yleisesti tärkeitä asioita: sovitun aikataulun pitämistä, läsnäolemisen tärkeyttä ja toisten huomioimista. Näytä mahdollisuuksien mukaan näitä videoita oppilaillesi ja jutelkaa muutenkin hyviin tapoihin liittyvistä asioista.

    Yleisiä valmiuksia kehittävien videoiden jälkeen kurssilla opetellaan fusku -nimisen tanssilajin perusaskel sekä muutaman ensimmäinen kuvion. Voit halutessasi hidastaa videoita kuvan alareunassa olevasta rattaasta. 

    Mikäli käytössäsi on audiovisuaaliset laitteet, niitä olisi hyvä hyödyntää opetuksessa ja näyttää open oppaasta videoita myös oppilaille. 

    Reipas ote tekemiseen ja vastaanottavainen mieli ovat varmasti tärkeimmät oppimisen peruspilarit kun lähdetään opettelemaan jotain uutta ja outoa. Opettajan oma olemus ja asenne ovat opetustuokion onnistumisen kannalta ensisijaisen tärkeät —aidosti asiasta innostunut opettaja pystyy ”myymään” oppilaille melkein mitä vain. Ehdottomasti parhaat kokemukset ovat niiltä tunneilta, joissa opettajat (mieluusti viejä ja seuraaja) ovat mukana tunnilla koko ajan, parin hakutilanteesta vaihtorinkiin ja kiitoksiin asti! 

     

    Opetusvideoissa käytetyn musiikin on  tuottanut Musiikkituotanto Lasse Paasikko. Tanssikurssi on kuvattu Länsi-Suomen opiston salissa.

     

    Tanssitunnille (yhteinen buggin kanssa)

    Jokainen meistä on velvollinen pitämään kiinni yhdessä sovituista asioista. Oli tanssitunti koulun liikuntatunnilla tai koulun ulkopuolella, sinne suunnatessa kannattaa jo viritellä ajatuksia kohti tuntia. Tunnille tullaan sopivalla tavalla pukeutuneina, kännykät ja muut vempaimet jätetään lattian reunalle tai vaikka pukuhuoneeseen.

    Sopiva varustus tanssitunnille on kevyet ja mukavat sisävaatteet. Ensimmäisillä tanssitunneilla pärjää hienosti vaikka sukkasillaan, mutta mukavampi voi olla tanssia kevyissä sisäkengissä —vaikkapa sisäpelikengissä tai tennareissa.

    Varsinaista opetusta odotettaessa tervehditään muita tunnilla olijoita ja ollaan ystävällisiä kaikille.

     

    Virittäytyminen tanssiin (yhteinen buggin kanssa)

    Tanssin, myös paritanssin opettelu on kehollisuuden opettelua, siksi sen opettelu olisi aina hyvä aloittaa kehon herättelystä ja sen virittämisestä liikkumiselle sopivaan tilaan. Lyhyt lämmittelytuokio pelaten tai juosten ennen tanssituntia ei olisi yhtään huono idea —tutun liikkumisen avulla lihakset lämpiävät ja keho herää istumisen jälkeen liikkumaan. Voisiko tunnin aloittaa vaikkapa vuorovaikutuspelillä tai -leikillä, jossa kuitenkin tulisi liikuttua kunnolla ja myös jo huomaamatta otettua kontaktia muihin oppilaisiin? Pienen hien ja rennon liikkumisen jälkeen sekä keho että mieli ovat valmiita ottamaan vastaan uudenlaista asiaa. 

     

    Tässä videossa haetaan kehoon ns. luotisuoraa linjaa juurruttamalla jalat lattiaan ja venyttämällä päälakea kohti kattoa. Huomiota kiinnitetään:

    • Lattiatuntumaan, jossa paino on molemmilla jaloilla asettuen tasaisesti jalkapohjan kolmion (isovarpaan päkiä, pikkuvarpaan päkiä, kantapää) alueelle —useimmiten muusta vartalon kannatuksesta johtuen painoa tulee liiaksi kantapäälle, joten kehotus ”tuo painoa päkiöitä kohti” on luultavasti tarpeellinen
    • Polviin, joiden tulee perusasennossa olla suorat mutta rennot 
    • Lantiokoriin, jonka tulisi ”roikkua” neutraalissa asennossa 
    • Rintakoriin, joka asettuu lantiokorin päälle
    • Päähän, joka kelluu selkärangan jatkeena ja jossa päälaki pyrkii ylöspäin eli vastakkaiseen suuntaan jalkapohjien lattiatuntuman kanssa

     

    Virittäytymisasiaa voi tutkailla videon esimerkin mukaan tai käyttämällä pitkästä ja aktiivisesta kehosta erilaisia mielikuvia:

    •  Vedetään tiukka hiihtohaalari päälle, vetoketju kiinni leukaan asti
    • Kiedotaan itsemme elmukelmuun

    Tanssiin kutsussa kohdataan pari, otetaan tuttavallisen tuntuinen tanssiasento ja haetaan yhteisen liikkeen tunnetta vaikkapa siirtämällä painoa jalalta toiselle pienen jouston kanssa.

    Tanssiin hakeminen (yhteinen buggin kanssa)

    Vuorovaikutustaitojen ja hyvien tapojen opettaminen linkittyvät mukavasti tanssituntiin, koska parin ja muiden tanssijoiden huomioiminen on ensiarvoisen tärkeää kaikissa tanssitilanteissa. Tunnin alussa kannattaa ”rikkoa jäätä” teettämällä harjoitteita, joiden avulla jokaisen yksilön rohkeus olla oma itsensä että valmius kohdata kaverit sekä silmiin katsoen että koskettaen vahvistuu. Erilaiset pelit ovat tähän erinomainen väline, niissä kohtaaminen tapahtuu pelin lomassa huomaamatta ja kun pelistä siirrytään tanssilliseen asiaan, on luultavasti astetta helpompaa kohdata parin katse ja ottaa kiinni käsistä. 

    Perinteisesti viejät hakevat seuraajan tanssimaan katsomalla silmiin ja ojentamalla kätensä. Seuraaja vastaa kutsuun ja yhteinen tanssi alkaa musiikin lähtiessä soimaan. Nuorten kanssa asiassa voi hullutellakin, kunhan selväksi tulee se, että tanssiin kutsun aikana kohdataan pari aidosti ja läsnäolevasti. Huittisten nuoret halusivat tehdä hakuprosessista omat versionsa. Opettajat Aaron ja Elisa näyttävät videolla perinteisen tavan tanssiinkutsusta.

    Tanssilavoilla, perinteisissä lavatansseissa, on vielä olemassa käytäntö naisten ja miesten hakuriveistä ja hakuvuoroista ja siitä, että saman parin kanssa tanssitaan kaksi biisiä —orkesteritkin soittavat seteissään biisit pareittain eli kaksi samaan tanssilajiin soveltuvaa kappaletta peräkkäin. Muissa sosiaalisen paritanssin genreissä (esim. salsa, west coast swing, argentiinalainen tango) hakukäytänteet voivat olla erilaisia.

     

    Kohtaaminen ja Suljettu tanssiasento (yhteinen buggin kanssa)

    Onnistuneen paritanssin edellytys on se, että olet aidosti ja oikeasti läsnä tanssitilanteessa. Tähän on mahdollisuus päästä, mikäli olet valmis kohtaamaan parisi ja antautumaan tanssihetkeen hänen kanssaan.

    Oli tanssiasento ja -ote mikä tahansa, siihen pätevät samat tuntumaan ja kohtaamiseen liittyvät asiat. Yhteinen tanssi on äärimmäisen vaikeaa, mikäli tuntumassa on jotain epämiellyttävää tai epäröivää —siksi näihin asioihin kannattaa tunnilla kiinnittää huomiota. 

    Fuskua tanssitaan sekä videon mukaisessa suljetussa tanssiotteessa että avoimessa otteessa, joten käymme tässä läpi molempien otteiden olennaiset asiat. 

     

    Kohtaaminen ja avoin tanssiasento (yhteinen buggin kanssa)

    Avoimeksi tanssiotteeksi kutsutaan tilannetta, jossa ollaan joko kahden käden päässä parista tai pidetään kiinni vain yhdellä kädellä. Tämä ote ja sen eri variaatiot ovat fuskussa erittäin tavallisia. Tärkeää otteen mukavassa tuntumassa on se, että ”käsityöstä” eli otteiden vaihtamisesta huolehtii viejä, seuraaja on tässä asiassa passiivinen ja pitää yllä kevyttä fyysistä kosketusta. viejän käteen tai kädenosaan. 

     

    Yhteinen syke (yhteinen buggin kanssa)

    Tämä asia on ”samaa asiaa” kohtaamisen ja tanssiasennon tuntuman kanssa, eli käytännössä kyse on aktiivisesta läsnäolosta. Ollaan kohdattu pari, tanssiasennon tuntuma on tuttavallinen ja siinä on hyvä olla ja sen jälkeen haetaan yhteisen liikkeen tunne. .

    Parin huomioiminen (yhteinen buggin kanssa)

    Tämä video on erinomainen esimerkki siitä, miten koko kehonkieli ja tanssijan olemus muuttuu suhteessa siihen, miten hän on läsnä parilleen. Tämä on asia, jota tunneilla ei voi liikaa korostaa ja joka onnistuessaan on omiaan luomaan leppoisaa ja rentoa ilmapiiriä. 

     

    Perusaskel

    Fuskun perusaskelikko on kuuden iskun kestoinen ja pitää tavallisimmin sisällään kaksi hidasta (kaksi iskua kestävää) painonsiirtoa ja taka-askeleen, jossa paino käy takana ja palaa takaisin eteen nopeilla eli yhden iskun kestävillä painonsiirroilla. Rytmi on siis hidas-hidas-nopea-nopea (HHNN), viejä aloittaa askelikon vasemmalla jalalla ja seuraaja oikealla. 

    Tanssin rentouden kannalta olisi tärkeää löytää liikkeeseen jonkinlainen rento jousto. Ilman kehossa tapahtuvaa sykettä askelia on vaikea tanssia rytmiin, joten tätä asiaa kannattaa korostaa opetuksessa. Anna kuitenkin oppilaiden löytää omanlaisensa tapa, liian tarkkoja ohjeita jouston suoritustapaan ei kannata antaa.

     

    Kuvioiden muodostuminen (yhteinen buggin kanssa)

    Kädenalitanssien kuviot muodostuvat usein siitä, että viejä ja seuraaja vaihtavat paikkaa erilaisia reittejä käyttäen. Tätä kannattaa harjoitella ilman askelia, jotta parityöskentelyn periaate tulee alusta pitäen selväksi.

    Viejä antaa seuraajalle suunnan ja ohjaa sen jälkeen mahdollisen käännöksen seuraajan kuunnellessa viejän viestejä ja liikuen aktiivisesti niiden mukaan.

    Kuvioiden muodostuminen on yllättävän loogista tanssilajeissa, joissa käytetään avointa tanssiotetta ja joiden kuvioissa on ns. kädenalikuvioita ja samat kuvioiden liikeradat toteutuvat käytännössä kaikissa tämän tyyppisissä tanssilajeissa. Lajeille tyypillisiä asioita toki on olemassa, mutta nuorten opettamisen kohdalla tärkeintä on saada onnistumisen elämyksiä ja tuntea että jokainen voi oppia asian. Niinpä kuvioiden muodostumista voi helposti tutkia luovalla tavalla ja oppilaslähtöisesti ilman että opettaa kuviot vain tietyssä muodossa. Näitä harjoitteita on hyödyllistä tehdä molemmissa rooleissa, jotta jokainen oppilas huomaa oman roolinsa erityispiirteet. 

     

    Näissä harjoitteissa pystyy samalla korostamaan parityöskentelyn näkökulmasta tärkeitä asioita eli:

    • Viejä ehdottaa seuraajalle liikkumisen suuntaa yhteisen tukipisteen (yhdessä oleva käsi tai kädet) kautta ja ohjaa seuraajalle mahdollisen käännöksen. Viejä huolehtii itsensä kuvion aikana pois seuraajan edestä ja muutoinkin omalla liikkumisellaan pyrkii helpottamaan seuraajan liikkumista. 
    • Seuraaja liikkuu annettuun suuntaan aktiivisesti, mutta kuunnellen viejän viestiä. 
    • Seuraaja ei aloita paikanvaihtotyyppistä kuviota oma-aloitteisesti. Mikäli viejä ei anna suuntaa tai viestiä liikkumisesta, seuraaja jammaille paikallaan ja odottaa viestiä. 
    • Otteita vaihtaessa viejän on hyvä huolehtia siitä, että seuraajan jompaankumpaan käteen säilyy kontaktipinta —tämä tuo seuraajalle turvallisen olon. Irtitapahtuvat pyörähdykset toki ovat asia erikseen, mutta niitä ei kannatakaan ensimmäisien tuntien aikana tehdä. 

    Kädenali ja paikanvaihto kuljetuksena

    Tämä on ylivoimaisesti fuskun tavallisimmin opetettu ensimmäinen kuvioyhdistelmä, niinpä mekin päätimme lähteä liikkeelle tästä. Kyseessä on kuitenkin kaksi erillistä kuviota, joiden väliin voi tehdä myös muita asioita eli heti kun kuvio osataan, kannattaa kädenalikuvion jälkeen tehdä vaikkapa vierelle-kuvio paikanvaihtokuvion sijaan.

    Kädenalikuviossa viejä kohottaa vasemman kätensä seuraajan pään korkeudelle ja antaa seuraajalle suunnan liikkua käden alta. Seuraajan kannattaa pitää askeleensa riittävän pieninä ja tunnustella yhteisen käden tuntumaa. Viejä mukauttaa omaa liikkumistaan seuraajan mukaan ja voi kääntyä tätä kohti kuvion lopussa. 

    Paikanvaihtokuviossa viejä antaa seuraajalle suunnan liikkua ohitseen ja mukauttaa oman liikkeensä seuraajan liikkumiseen. 

    Seuraajan tulee pitää huoli siitä, että oikean käden kyynärpää osoittaa kohti lattiaa, eikä nouse ylös vaarantamaan yhteisen tanssin onnistumista. 

    Kädenali ja paikanvaihto musiikkiin

    Perusaskeleella ja näillä kahdella kuviolla saa aikaiseksi jo varsin mukavaa ja toimivaa tanssia. 

    Perusaskelta voi kääntää molempiin suuntiin ja sen voi halutessaan lisätä myös kädenali- ja paikanvaihtokuvioiden väliin. 

    Kädenali ja vierelle kuljetuksena

    Tässä yhdistelmässä aloitus tehdään samalla tavalla kuin edellisessä eli seuraajalle viedään kädenalikuvio. Tämän jälkeen viejä ohjaa seuraajan takaisin suljettuun otteesseen antamalla tälle liikkumissuunnan oikeaa kylkeään kohti ja kääntämällä seuraajan vierelleen kuvion lopussa. 

    Viejä suhteuttaa omaa liikkumistaan sopivaksi suhteessa seuraajan liikkeeseen. 

    Kädenali ja vierelle musiikkiin

    Tätäkin kuvioyhdistelmää voi toistaa peräjälkeen ottaen jokusen perusaskeleen kuvioyhdistelmän välissä. Kädenalikuvion jälkeen voi tehdä myös perusaskeleen tai paikanvaihtokuvion —variaatioihin kannattaa lähteä mahdollisimman pian.

    Kuvioyhdistelmä musiikkiin

    Joskus opetuksessa on hyvä käyttää tiettyä järjestystä esim. kuvioiden opettelussa. Livekurssilla käytimme fuskussa tätä metodia ja saimme sillä kaikki oppilaat oppimaan haluamamme kuviot. 

    Heti kun yhdessä harjoiteltu kuvioyhdistelmä osataan, kannattaa kannustaa viejiä rikkomaan sitä ja viemään kuvioita haluamassaan järjestyksessä ja myös rohkeasti kokeilemaan uudenlaisia tapoja viedä seuraajaa. 

    Kiittäminen (yhteinen buggin kanssa)

    Tapakasvatus on iso osa tanssikasvatusta ja niinpä on hyvä oppia kiittämään paria jokaisen tanssin jälkeen.

    Opetustilanteessa kiitos on hyvä ottaa mukaan myös esim. parinvaihtoa tehdessä.

     

    livekurssin vapaata tanssia

    Iso ja lämmin kiitos kurssille osallistumisesta, toivottavasti tämä open opas avasi sinulle opetettavia asioita selkeämmiksi. Muistathan, että mikäli mitään kysyttävää tai kommentoitavaa jäi, olemme olemassa sinua varten. Kysy rohkeasti

    – opetukseen ja opetuksen sisältöön liittyvät asiat: Lissu 050-4431011, liisa@tanssintahti.com tai Elisa 044-3828123, elisa@elisakoo.fi

    – nettisivujen toimivuuteen tms. liittyvät käytännön asiat: Karoliina 045-1895151, karoliina@tanssintahti..com

    Nauti vielä Huittisten Pellonpuiston koulun oppilaiden tanssista ja vie tanssia omaankin kouluusi!