TERVETULOA RUMBA-BOLERON JATKOKURSSILLE!

Jotta opiskelu sujuu mutkattomasti, luethan seuraavat suositukset läpi ennen kuin käyt käsiksi varsinaiseen kurssimateriaaliin tästä.

Rumba-bolero on laji, jolle sopivaa musiikkia tanssilavoilla soi paljon ja se on näin ollen varsin käyttökelpoinen tanssi. Ei helpoin mahdollinen tanssillisesti, mutta ah, niin ihana kun tanssitekniikka alkaa olla hallussa. Oikeanlainen painonsiirto ja vartalonkäyttö elävöittää hitaan musiikin tulkitsemista tavalla, joka jää kutkuttamaan mieleen ja joka saa tavoitteellisen tanssijan janoamaan lisää osaamista.

TanssinTahti Online-kurssien rumba-bolero pohjautuu siihen ajatukseen, että tanssillisena pohjana käytetään vakioidun rumba-nimisen lajin tekniikkaa, mutta rytmisesti laji tanssitaan siten, että HNN-peruaskelikossa hidas painonsiirto tanssitaan iskuille 1-2 ja nopeat iskuille 3 ja 4.  

Lajin tanssillinen haaste on siinä, että yksittäiset osaamisenalueet nivoutuvat vahvasti lomittain eli ilman yhden asian onnistumista toinenkin asia on vaikea toteuttaa.  

Lissun ajatus on, että lajin tanssitekniikkaa olisi hyvä harjoitella seuraavassa järjestyksessä:

  •  painontunteen löytäminen kohti lattiaa, ”lattiasta läpi”.
  •  vartalonkäytön perusteet (ensin sivusuuntainen isolaatio, sitten mukaan rotaatio)
  •  edellisten liittäminen esim. sivuaskeleeseen
  •  edellisten liittäminen HNN askelikkoihin, viejälle ja seuraajalle tyypillisen liikkeen hahmottaminen
  •  parityöskentelyn ja ”kuminauhan” löytäminen. Tämä onnistuu helpommin, mikäli painonsiirto ja viejän/seuraajan vartalonkäytön ajatus on olemassa, siksi parityöskentely on mukana vasta listan viidentenä. 

Jotta jatkokurssimme kävelytyskuviot lähtisivät toimimaan lajille tyypillisellä tanssillisuudella, laitoimme kurssin alkuun harjoitteita, joiden kautta pystyt itseksesi kehittämään noita tärkeitä peruselementtejä. Pyrithän viemään uudenlaista painonsiirron ajatusta ja parityöskentelyn ajatusta myös siihen kuvio- ja liikemateriaaliin mikä sinulla on olemassa ennen tämän kurssin kävelytyskuvioita.

Jatkokurssilla on yhteensä 15 videota, voit halutessasi hidastaa videoita kuvan alareunassa olevasta rattaasta. 

Kuulemme mielellämme palautetta kurssista, kaikenlainen palaute on tervetullutta —haluamme kehittää online-palvelua sellaiseksi, että siitä on oikeasti apua tanssin opettelussa, juuri sinun palautteesi on meille tärkeä. 

Liitythän mukaan TanssinTahti Online V.I.P -ryhmään Facebookissa. Tästä ryhmästä pyritään saamaan aktiivinen porukka, jossa voi keskustella tanssiin liittyvistä asioita, jossa jaamme vinkkejä lajien opetteluun ja jossa voi kysyä apua ja neuvoa Lissulta ja muilta opettajilta, mutta myös fysiikkavalmentaja Samulilta sekä tanssimusiikin asiantuntijalta Lasselta. Laita liittymispyyntö ryhmään niin nappaamme sinut mukaan porukkaan! 

Nautinnollisia tanssinopiskeluhetkiä sinulle! 

Mikäli kaipaat konkreettista apua opiskelussa, voit varata online-yksärin (45min á 45€, sis. alv.). Ota yhteyttä Karoliinaan , karoliina@tanssintahti.com  niin sovimme sinulle sopivan tavan toteuttaa yksäri.  

Opetusvideoissa käytetyn musiikin on sponsoroinut Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutus, tuottanut Musiikkituotanto Lasse Paasikko. Tanssikurssi on kuvattu Tanssiseura Hurmion salissa.

VIrittäytyminen ja tanssiasento

Jotta pystyt löytämään kehoosi lattareille tyypillistä liikettä ja eri kehonosien vastakkaisuuksia, pyri ensin hahmottamaan, minkälainen on ns. luotisuora ryhti eli kannatus, jossa tunnet painon kohti lattiaa pidentäen itseäsi sitä vasten siten, että selkäranka pystyy olemaan mahdollisimman pitkänä.

Alla olevan videon avulla hahmotat kolmen tärkeän kehon osan (lantio, rintakori, pää) asettumista suhteessa toisiinsa. Kehon kannatukseen ja ryhtiin liittyviä mielikuvia kannattaa mietiskellä myös tanssiharjoittelun ulkopuolella —onhan tässä optimaalisessa kannatuksessa huomattavasti helpompi olla myös arkiaskareita tehdessä ja pikkuhiljaa lihakset oppivat muistamaan asiaa ja hyvä ryhti automatisoituu. Pyri pitämään tämä pitkä ja kannateltu ryhti aina liikkuessasi —tee siitä  itsellesi automaatio!

LANTION JA RINTAKORIN SIVUSUUNTAINEN ISOLAATIO

Lattareiden kehonkäyttö perustuu monenlaisiin vastakkaisuuksiin:

  • juurtuminen lattiaan ja sitä vasten kasvaminen ylöspäin
  • sivusuuntainen isolaation tunne rintakorissa ja lantiossa —vastakkaisiin suuntiin
  • rotaation tunne lantiossa ja kylkien ”vastustaminen” eli tiskirättimäinen kierteen tunne kehossa

Asioita kannattaa harjoitella yksi kerrallaan ja sivusuuntaisen isolaation hahmottaminen on mielestäni se, joka olisi hyvä löytää kehoon ensimmäisenä —sen päälle voi rakentaa lisää ja lähteä tutkimaan esim. rotaatiota.

Pidä tässä harjoituksessa huoli, että paino on tasaisesti jakaantunut molemmille jaloille ja isolaatio tapahtuu suhteessa kehon keskilinjaan. Harjoittele isolaatiota ensin pienenä, laajenna pikkuhiljaa liikettä ja testaa kuinka pitkälle pystyt liikettä työstämään.

Tanssilajeissa ja -kuvioissa et tarvitse isoa liikettä, usein isolaation tunne riittää, mutta jotta löydät liikkeen kehoosi, sitä kannattaa harjoitteluvaiheessa tehdä isona ja laajana —pienentäminen onnistuu kyllä sen jälkeen kun osaat tehdä isosti!

SIVUSUUNTAINEN ISOLAATIO JA SIVUASKELEET

Sen jälkeen kun sivusuuntainen isolaatio kehossa onnistuu, on aika kokeilla asiaa erilaisiin askelikkoihin ja löytää kehoon ”ristivedon” tunne eli se, että lantio ja rintakori liikkuvat vastakkaisiin suuntiin suhteessa kehon keskilinjaan.

Helpoin on varmaan aloittaa sivulle-yhteen -askelikosta, voit toki testata sekä painonsiirtoa eli askelia paikallaan, liikkuen eteenpäin ja taaksepäin.

Ottaessasi askelta vasemmalle lantiota työstetään oikealle ja päinvastoin —lantion pitäisi siis aina liikkua ”väärään suuntaan” liikuvan jalan kanssa.

Molemmilla jaloilla täytyy olla voimakas tunne kohti lattiaa: liikkuva jalka ottaa askeleen ja paino menee jalalle heti ja lähtee tässä harjoituksessa ”työntymään läpi lattiasta” siten että polvi suoristuu ja lantio siirtyy jalan puolelle. Tukijalka pitää vahvasti kiinni lattiasta vaikka paino siirtyy siltä toiselle jalalle.

Tässä harjoituksessa liikkuvan jalan polvi on ensin koukussa ja suoristuu lantion siirtyessä, myöhemmin rumba-boleron kohdalla pyritään saamaan askelta ottavan jalan polvi suoraksi mahdollisimman pian vaikka kehossa on ristiveto.

lantion rotaatio

Rumban ja rumba-boleron liikkeen ”muhevuus” syntyy rotaation käyttämisestä ja tämä yhdistettynä oikea-aikaiseen painonsiirtoon ja sivusuuntaiseen liikkeeseen ovat asioita, joita voi työstää loputtomiin.

Yksinkertaisimmassa muodossa voit ajatella, että ikäänkuin ”ruuvaat” lantiota oikealle ja vasemmalle ja lähdet tätä kautta työstämään liikettä yhdessä painonsiirron kanssa.

Kun harjoittelet rotaatiota, pyri kääntämään reisiluun päätä ulospäin lonkkakuopassa eli kierrät jalkaa jonkin verran aukikiertoon sieltä asti. Tämä antaa taaksepäin tehtävälle rotaatiolle enemmän tilaa.

Alkuun riittää, kun pyrit pitämään kyljet paikallaan eli pidät huolen, että samanpuolen kylki ei lähde liikkeelle taaksepäin liikkuvan lantion puoliskon kanssa. Kun kyljet pysyvät paikallaan, voit ruveta aktiivisesti vastustamaan kyljellä lantion rotaatiota eli ajattelet oikean puolen kyljen liikkuvan eteenpäin oikean lantiopuoliskon liikkuessa taakse ja päinvastoin. Tästä saat kehoosi ”tiskirätti-fiiliksen”…mieti, miten pidät rätin keskeltä kiinni ja kierrät kumpaakin päätä eri suuntiin :-).

Hae taas mahdollisimman isoa ja loppuun asti vietyä liikettä, vaikka varsinaisessa tanssissa liike on pienempi.

Paino-aseta -harjoite

Tässä harjoituksessa on rumban ja rumba-boleron painonsiirron ydinajatus.

  • paino siirtyy suoran jalan päälle ja juurtuu lattiasta läpi. Vapaana oleva jalka pitää kiinni lattiasta ja sen avulla työstetään lantion painon asettumista tukijalan päällä.
  • paino on ensin suoran ja pitkän jalan päällä, lantio neutraalissa asennossa vartalon alla. Tässä tilanteessa ollaan iskun ensimmäisellä puolikkaalla.
  • Hitaan iskun seuraavilla 1 1/2 iskuilla ja nopean iskun toisella puolikkaalla lantion paino asettuu jalalle. Tämä on se vaihe, jota voi säätää loputtomiin. Ajattele alkuvaiheessa, että ”aseta” tapahtuu aikalailla iskun lopussa ja että lantion rotaatio tapahtuu viimeisenä ja lähettää liikkeelle seuraavan painonsiirron. Eli HIDAS = paino-aseta-aseta-aseta, NOPEA = paino-aseta. Ajatuksena on se, että kehossa tapahtuu koko ajan liikettä, missään vaiheessa keho ei ole täysin ”hiljaa” vaikka jalkojen painonsiirto on jo tehty.

Tätä asiaa on luonnollisesti helpoin harjoitella ensin hitailla (2 iskua) painonsiirroilla ja pyrkiä sen jälkeen siirtämään liikettä myös nopeisiin askeliin ja sitä myötä perusaskelikkoon HNN.

Kävelyharjoite 1

Tämän rumba-boleron ensimmäisen jatkokurssin kuviomateriaali perustuu kävelytyksiin, joten ennen kuvioiden muodon opettelua on hyvä siirtää edellisen videon paino-aseta -ajatus eteenpäin kävelyyn ja kääntymiseen.

Perusajatus painonsiirrosta on siis täsmälleen sama kuin edellisessä videossa. Tässä kävelyharjoitteessa kiinnitetään alkuun erityinen huomio takajalkaan, siihen joka ”pitää kiinni lattiasta” ja työstää lantion painon asettumista.

Hokeman vaiheistus on seuraava:

  • Jalka = liikkuva jalka ottaa askeleen, takajalan kanta on vielä lattiassa
  • Kanta = takajalan kanta lähtee nousemaan lattiasta ja vie kehon painoa voimakkaammin liikkuvan jalan päälle. Tässä kohtaa paino siirtyy selkeämmin uuden tukijalan sisäsyrjälle.
  • Paino = kehon paino on kokonaan uuden tukijalan päällä, takajalassa on kuitenkin vielä vahva tunne kohti lattiaa, jalkapohja on nyt rullannut koko matkan eli takajalan paine on ison varpaan syrjällä
  • Aseta = painon liikkuessa uuden tukijalan yli lantio asettuu sivulle ja rotatoi taakse

”Jalka” vaihe kestää todellisuudessa vain aavistuksen omaisen hetken, todellisessa tanssissa vartalon paino siirtyy jalalle nopeasti. Mutta, jotta takajalan työskentely aktivoituu, tämä on koettu erinomaisen hyväksi harjoitteeksi.

Lajille tyypillisesti myös käänökset tehdään vasta sen jälkeen kun ollaan jalan päällä eli (paino)-ASETA -vaiheessa.

KÄvelyharjoite 2

Tässä Antti ja Anniina toteuttavat edellisen videon harjoitetta musiikkiin hitailla askelilla. Käännökset tapahtuvat siis sen jälkeen, kun paino on jalan päällä. Aloita käännökset pienestä ja isonna kääntymisen määrää kun koet onnistuvasi edellisessä vaiheessa. Harjoittele kääntymistä molempiin suuntiin molempien jalkojen päällä.

Myöhemmin videioissa on tulossa seuraajalle vietävä spiral- käännös —se syntyy samalla tavalla kävele (paino) – käänny (aseta) -periaatteella, käännöksen määrä on lähes 1/1 sisäkautta eli oikealla jalalla vasemman kautta ja vasemmalla jalalla oikean kautta. Tätäkin kannattaa harjoitella heti kun pienemmät käännökset onnistuvat.

KÄvelyharjoite 3

Kun kävely ja käännökset onnistuvat hitailla askelilla, on aika kokeilla niitä rumba-boleron HNN -rytmillä.

Käännös kannattaa ensin tehdä hitaan askeleen aikana, mutta kuviomateriaalissa sitä tulee tehtäväksi myös nopeilla, joten tätä kannattaa harjoitella. 

Cucaracha

Cucaracha on kolmen askeleen ryhmä, joista kolmas askel on aina yhteen. Kyseessä on ns. ”paineaskel”, jossa jalka lähetetään liikkeelle nopeasti ja myös tukijalka pysyy lattiassa koko jalkapohjan mitalta. Askelikkoa voi tehdä kaikkiin eri suuntiin.  —tämä on kutakuinkin suora käännös Walter Lairdin Tecknique of Latin American Dancing -kirjasta.

Askelikko on viejälle tärkeä, koska rumba-bolerossa on paljon kuviomateriaalia, jossa seuraajalle ohjataan eri suuntaisia kävelyaskelia ja viejä on ikäänkuin ”kotipesässä”, jolloin cucaracha tai painonsiirrot paikallaan ovat oivallinen tapa tanssia ilman tilassa liikkuvia askelia.

Tässä jatkokurssissa yhdistelmä Spiral-käännöksestä kävelyihin on tyypillinen esimerkki kuviosta, jossa Antti on enemmän kotipesällä Anniinan tehdessä asioita, jotka Antti hänelle ohjaa.

 

Käsiotteet ja parityöskentely

Avoimessa tanssiotteessa käsiotteita vaihdetaan otteesta toiseen kuvion vaatimalla tavalla. Käsiotteen vaihtamisesta huolehtii aina viejä, seuraaja pitää omalla kädellään pientä tuntumaa viejän kättä vasten.

kävelytykseen pohjautuvia kuvioyhdistelmiä

Tämän jatkokurssin kuviomateriaali pohjautuu kävelytyksiin ja olemme kuvanneet sinulle neljä erilaista yhdistelmää, joiden kautta sekä viejä että seuraaja pääsevät tanssimaan kaunista rumba-kävelyä. Kävely on yksi rumba ja sitä kautta myös rumba-boleron tyypillisimpiä kuvioelementtejä ja siitä on olemassa erilaisia versioita —eteen- ja taaksepäin liikkuvia, kääntyviä, suuntaa a

 

Lavatanssitilanteessa kävelytyskuviot ovat erinomainen keino vaihtaa paikkaa lattialla tanssissa, joka muuten pysyy aikalailla paikallaan. Tämä on hyödyllinen taito etenkin silloin, kun lattialla on ahdasta ja haluat löytää väljemmän tanssipaikan ja pitää kuitenkin koko ajan kiinni lajille tyypillisestä liikekielestä ja kuvioiden muodosta.

Yhdistelmä 1

Tässä yhdistelmässä kävelyihin lähdetään avauksista. Kävelytyksessä molemmat aistivat koko ajan missä toinen liikkuu, yhteisessä kädessä on pieni vedon tunne.

Kävelyä voi tehdä eteenpäin ja jatkaa siitä suoraan vaikka uusiin avauksiin sisäjalkojen HNN -askelikon jälkeen.

Videolla olevassa esimerkissä Antti jatkaa eteenpäin kävelyn jälkeen liikettä kuljettaen Anniinan ympyrän kehällä. Tässä kohtaa on tärkeää, että Antin oma liike pysähtyy ja hän itseasiassa muuttaa liikeensä taaksepäin liikkuvaksi, jotta pystyy seuraamaan kehollaan Anniinan liikettä.

Yhdistelmä 2

Varjo-ote on erittäin tavallinen ote kävelytyskuvioissa, otetta voidaan kutsua myös solmuksi. Anniina on hieman Antin etupuolella ja molemmat kannattelevat omat käsivartensa hakien tilaa omaan kehoonsa ja yhteiseen otteeseen.

Yhdistelmä 3

Tässä yhdistelmässä on paljon rumba-bolerolle tyypillistä kuviointia: tytön pyöräytys kädenalta, avaukset (opening outs) joissa viejän ja seuraajan erisuuntainen liike muodostaa parhaimmillaan tanssiin hienon kuminauhan tunteen. Spiral-käännös pohjautuu aiemmin videoissa harjoiteltuun kävele-käänny ajatukseen eli Anniina ei varsinaisesti pyörähdä vaan kävelee eteenpäin oikealla jalalla ja kääntyy Antin ohjauksesta sen jälkeen kun on ”aseta” -vaiheessa menossa. 

Viejän on tärkeää antaa seuraajan tehdä eteenpäin kävely kunnolla ennenkuin antaa suunnan kääntymiselle. Kääntymisen jälkeen viejän tulee odottaa, että seuraaja on kunnolla jalkansa päällä ennenkuin yhteinen kävelytys voi alkaa. 

Spiral-harjoite

Spiral-käännöksessä Antti ohjaa Anniinalle ensin suunnan liikkua eteenpäin taka-askeleen jälkeen. Kun Anniina on jalkansa päällä (”paino”-vaihe askeleesta) Antti antaa suunnan käännökselle ja Anniina kääntyy suoran jalan päällä hitaan painonsiirron loppuvaiheilla. Antti odottaa että Anniina on saanut käännöksen valmiiksi ja lähtee vasta sen jälkeen kuljettamaan kävelyjä eteenpäin. 

yhdistelmä 4

Swivel-kävely perustuu niin ikään jo tuttuun paino-aseta / kävele-käänny ajatukseen. Antti pitää huolen siitä, että tuntee Anniinan tehneen edellisen askeleen valmiiksi ennenkuin antaa suunnan uudelle askeleelle. 

 

Vapaata tanssia

Kiitos Anniina ja Antti kauniista ja selkeästä demonstraatiosta!