fbpx

Kuluneen vuoden kevät tulee jäämään meille mieleen erilaisena ja monelle myös sekä taloudellisesti että henkisesti haastavana aikana. Aikana, jota kukaan meistä ei varmaan olisi uskonut joutuvansa kokemaan. Kesän aikana koronapandemian takia säädettyjä rajoituksia alettiin purkamaan ja odotimme kovasti, että syksyllä elämä pääsisi pikkuhiljaa kulkemaan kohti normaalia. Mutta, nyt näyttää siltä että tilanne kiristyy uudelleen ja tämä on varmasti omiaan kiristämään myös mielensyövereitä etenkin sinulla, joka pyristelet kevään jälkeen jaloillesi ja toivot, että jalkojen alta löytyisi tukevaa maanpintaa. 

Tilanne muistutti keväällä etäisesti sota-aikojen tanssikieltoa —tanssipaikat oli suljettu, tanssikoulujen ja -seurojen kurssit tauolla, mutta eri puolilla Suomea tanssittiin pienemmissä porukoissa ja pidettiin jopa yksityisiä tansseja elävän musiikin tahdissa. Tanssimista ei unohdettu eikä haluttu olla ilman sitä, vaikka koronan vuoksi jouduttiin rajoittamaan tanssitilaisuuksia ja -kursseja.

Mitä todennäköisimmin joudumme elämään epävarmuudessa koko syksyn ajan, kenties pidempäänkin.

Mitkä ovat niitä keinoja, joista saamme voimaa tulevaan syksyyn ja talveen? 

Mitkä asiat auttavat jaksamaan?

Oma aika, itselle mieluinen tekeminen, arjen paineista irrottautuminen ovat niitä keinoja, joilla saamme ajatuksiamme nollattua ja käännettyä ajovaloja kohti kirkkaampaa huomista. Luonnossa kulkeminen, syksyn väreistä ja tuoksuista nauttiminen on yksi aika varma tapa saada ajatukset irti ikävistä asioista. Lemmikkieläimen rapsuttaminen ja helliminen ja vastavuoroisesti hellityksi tuleminen auttaa pysähtymään pienten tärkeiden asioiden äärelle. Omien rakkaiden ihmisten seurasta nauttiminen saa huolet unohtumaan.

Tanssiminen, uusien askelikkojen ja liikkumistapojen opetteleminen antaa aivoille ja keholle uudenlaisia haasteita. Oletko kokeillut seuraavia lajeja, voit harjoitella niitä itseksesi olit viejä tai seuraaja.

Miksi kannattaa tanssia? 

Tanssiminen kannattaa, koska se on aivoja tervehdyttävää toimintaa. Tanssin on tutkitusti osoitettu ehkäisevän ja lieventävän monia muita liikuntalajeja paremmin erilaisten aivoja rappeuttavien sairauksien oireita. Myös masennuksen, joka helposti valtaa mielen kun elämässä selviäminen on epävarmaa. 

Lue Aivoterveys-lehden artikkeli ” Tanssi hoitaa aivoterveyttä”.

Tanssi kohottaa kuntoa yhtä hyvin kuin mikä tahansa liikunta, jossa hiki tulee pintaan ja syke nousee. Terveysliikunnasta käy 1-3 kertaa viikossa toistuva 20-60min kestoinen tanssihetki. Lisäksi tanssi vahvistaa lihasten kuntoa, harjaannuttaa tasapainoa ja kehonhallintaa, kehittää reaktiokykyä ja se toimiikin erinomaisena keinona kehittää ja ylläpitää fyysistä kuntoa ja ennaltaehkäistä monia sairauksia. 

Katso 13 faktaa tanssin kuntoa kohottavista vaikutuksista ET-lehden artikkelista.

Mikäli paritanssien perusteet tuntuvat haastavilta treenata yksin tai mikäli kaipaat vaihtelua, olohuoneeseen sopivat myös tanssiliikunta- ja kehonhuoltotunnit.

Mikä tanssityyli on hyvä ja mikä sopisi juuri minulle? 

Tanssin aivoterveyttä edistävistä vaikutuksista väitöskirjan tehnyt Hanna Poikonen sanoo, että tanssityylin voi valita sen mukaan, mikä eniten miellyttää. ”Tärkeintä on, että tanssisi säännöllisesti ja nauttii. Kotisohvalta kannattaa pönkiä jaloilleen ja pyörähtelemään lattialle mieluiten päivittäin. Telkkari tai radio päälle, matot rullalle ja menoksi!” kehottaa Poikonen. 

Tanssi sopii erinomaisesti sinulle, joka haluat päästä kiloista eroon tai joka haluat kohottaa kuntoasi mukavan liikuntamuodon kautta. Voit valita itsellesi mieleisen lajin ja aloittaa harjoittelun kotona, lisätä määriä pikkuhiljaa ja jossain kohtaa kenties rohkaistua lähtemään tanssitunnille tai jopa tanssipaikalle. 


Suosittelen sinulle TANSSIA mikäli mieli jumittaa ja kaipaat valoa elämääsi, mikäli haluat oppia liikkumaan hyvän musiikin tahdissa, mikäli toivot että oppisit uuden upean taidon. Tanssin oppiminen parantaa itsetuntoasi, saa sinut voimaan paremmin, opettaa sinut tuntemaan kehoasi, virkistää mieltäsi. 


Älä epäröi ottaa yhteyttä, autan mielelläni kaikissa tanssimiseen liittyvissä asioissa.
Laita email liisa@tanssintahti.com tai pirauta 050-4431011

Pin It on Pinterest