TanssinTahdin toinen yrittäjä, Maikki

Tämän artikkelin kirjoittaja on TanssinTahdin toinen yrittäjä eli Lissun tytär Maikki. Maikin tanssiharrastus on alkanut ihan pienen pienenä lastentanssin ja kilpatanssin parissa. Maikista ei koskaan pitänyt tulla tanssinopettajaa, mutta lukioajan iltatyöt eri seuroissa ja lukion jälkeen vietetty välivuosi Tampereella Dance Actionin opettajana saivat hänet toisiin ajatuksiin ja tanssinopettamisesta tuli kuitenkin ammatti. Maikki aloitti Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutuksessa paritanssin suuntautumisvaihtoehdossa, mutta vaihtoi ensimmäisen vuoden jälkeen showtanssin puolelle.

Tällä hetkellä Maikki opettaa kaiken ikäisia ja tasoisia tanssijoita lastentanssin, showtanssin ja latinoshown parissa. Hänellä on itsellään useita SM-mitaleita performing arts ja latinoshow-kisoista ja hänet on palkittu useampana vuonna FDO:n koreoagrafistipendillä. Maikki on Kiddiejam -konseptin kouluttaja ja vastaa tämän konseptin sisällöstä. Tanssin kenttä on siirtynyt kuluneiden viikkojen aikana enemmän tai vähemmän etäopetuksen pariin. Ne tanssikoulut, joissa itse toimin päätoimisena opettajana, ovat vaikeasta tilanteesta huolimatta todella panostaneet asiakkaisiiinsa ja tarjonneet heille laadukasta etäopetusmateriaalia viikottain. -Lissu-

Toimin yrittäjänä Tanssikoulu TanssinTahdissa, lisäksi opetan ison viikkotuntimäärän Tanssikeskus Citydancessa ja olen mukana sen taiteellisessa toimikunnassa eli olen aktiivisesti mukana molempien koulujen etäopetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa. -Maikki-


Etäopetuksen parissa

Tanssikeskus Citydancen oppilaat pääsevät viikottain tanssimaan oman tanssituntinsa verkon välityksellä, tunnit on kuvattu sellaisina kuin ne pidettäisiin normioloissa ja ne on lähetetty oppilaille vimeo-linkkeinä.

Tanssikeskus Citydance
Tässä Citydancen kuvaussettiä, kuvaukset hoidettiin siis koulun tiloissa

TanssinTahdin oppilaiden etäopetusmateriaali on koottu Online-palvelun alustalle, jonne on kuvattu materiaalia lyhyemmissä klipeissä, harjoite tai asia kerrallaan. Oppilaat saivat kahden ensimmäisen poikkeusviikon materiaalin isompana pakettina, sen jälkeen materiaalia täydennetään viikottain. 

Tässä Limingan showteens&adults -ryhmän verkko-opetusalustan selailua. Tämän alustan materiaali päivittyy viikottain koko poikkeustilan ajan.

Kaksi erilaista lähestymistapaa siis, molemmat toimivat erinomaisen hyvin ja antavat oikeasti oppilaille mahdollisuuden niin halutessaan pitää yllä ja kehittyä tanssissa. 

Kenellä on vastuu oppimisesta?

Korona-tilanteen kehittymistä on mahdoton ennustaa ja tällä hetkellä on vielä epävarmaa, milloin tanssisaleihin päästään palaamaan. Opettajat ovat tehneet parhaansa mahdollistaakseen oppilaille laadukkaan harjoittelun poikkeusaikana. Te tanssijat olette tehneet tämän kauden (ja mahdollisesti jo vuosien) ajan töitä sen eteen, että olette nykyisessä ”tanssikunnossanne”; sillä tietyllä taitotasolla, josta halutaan vielä kiriä omaa tekemistä eteenpäin. Jos tässä kohti jättää treenaamisen tauolle ja palaa tanssitunneille monen viikon, pahimmillaan kuukauden, tanssitauon jälkeen, on tanssikunnolle varmasti tapahtunut isoja asioita huonompaan suuntaan. Siksi onkin erityisen tärkeää, että te oppilaat heittäydytte tekemään etäopetusten kautta annettuja harjoitteita antaumuksella ja varauksetta. 

Opettajien vilpitön tavoite on se, että myös etätunneilla on mahdollisuus a) ylläpitää jo olemassa olevia taitoja, b) kehittyä entisestään ja c) oppia uusia tanssin kannalta tärkeitä ominaisuuksia, kuten liikkeiden pilkkomistaitoa ja materiaalin omatoimista prosessointia. Lisäksi rutiinien ylläpitäminen helpottaa normaaliin tanssiarkeen paluuta, sitten kun sen aika on. 

Ymmärrän hyvin, että videolta asioiden opetteleminen ei ole sama asia kuin normaali tanssitunti, kaikkihan me sen tiedämme. Tilanne vaan on tällä hetkellä se, että tanssisalille meitä ei päästetä. Meidän täytyy siis olla valmiita kompromisseihin. Harjoitustilan koko kotona ei ole likimainkaan ideaali ja välillä pitää vähän väistää lamppua tai maljakkoa, mutta se kaikki vaatii vain sopeutumista ja oikeanlaista asennetta. 

Omia kokemuksia korona-ajan etätunneista

Minä itse olen ollut posiitivisesti yllättynyt siitä, kuinka kivalta se tanssiminen ja treenaaminen itseasiassa tuntuu myös ihan täällä kotosalla. Jo materiaaleja omassa olohuoneessa kuvatessa tuli sellainen olo, että tämähän toimii ja että näiden materiaalien kautta oppilailla on oikeasti mahdollisuus mennä tekemisessään eteenpäin. Tämä ajatus vahvistui entisestään, kun ryhdyin itse treenaamaan kollegoiden etätanssitunneilla.  

Tanssissa on niin monta eri tasoa ja ominaisuuksia, joita harjoittaa, että sitä pystyy hyvinkin treenaamaan pienessä tilassa ja itsekseen. Tokihan treenistä valikoituu silloin pois voimakkaasti tilassa liikkuvat asiat, vauhdikkaimmat lattia-akrobatiat, parityöskentely ja isoimmat hypyt, mutta niinhän tilanne menee normaalistikin tanssitunneilla. 

Ei yhdellä kaudella treenata kaikkia osa-alueita, vaan keskitytään joihinkin tiettyihin ominaisuuksiin, joita tanssijoissa halutaan kehittää. Koronan aiheuttamalla poikkeuskaudella treenataan siis asioita, joita voi tehdä pienessä tilassa! 

Näitä osa-alueita voivat olla esimerkiksi dynamiikkojen kanssa pelaaminen, musikaalisuus, kehon isolaatioiden käyttäminen, tasojen vaihtelut, ilmaisuvoima… lista voisi jatkua loputtomiin. Tässä hetkessä poikkeavaa on se, että nyt olemme joutuneet rajaamaan vaihtoehtoja tunneille ns. pakon sanelemina ja sehän se vasta tuntuukin tympeältä. 

MIETITTÄVÄKSI:

Jos opettajasi olisi tullut videoille tehtyjen materiaalin kanssa normaalille tanssitunnille kevään alussa, olisitko pitänyt tuntia ”rajoittuneena”?

Tuskin. Materiaali olisi mennyt sinulle läpi ihan sellaisenaan.

Minä tanssin!

Jokaisella kollegan pitämällä etätanssitunnilla minulle on tullut sellainen olo, että minä TANSSIN. Tanssimisen tunnetta ei itselleni muuta se, tekeekö sitä tanssisalissa, ulkona vai omassa makuuhuoneessa. Minulle eli Maikille, hieman varovaiselle kokeilijalle, tämä kotitreenaaminen itseasiassa sopii todella hyvin. Oman olohuoneen turvassa uskallan kokeilla uusia asioita rohkeammin, kun ei ole sellainen olo, että joku katselee tai arvostelee.Tiedän, että sitä ei tavallisellakaan tanssitunnilla kukaan tee (tai ainakaan ei pitäisi tehdä, jos oikeasti keskittyy itse treenaamaan), mutta kotona huomaan kokeilevani itselleni haastavia asioita ennakkoluulottomammin. 

Lisäksi minulle on tullut sellainen olo, että minä kehityn. Tämä toki on paljon omasta motivaatiosta ja treenimentaliteetista kiinni, mutta jos tuntiin paneutuu täysillä ja tekee opettajien ohjeistamat määrät harjoitteita ja toistoja, saa niistä tosi tehokkaan treenin, jossa ei voi välttyä tiettyjen ominaisuuksien kehittymiseltä tai vähintäänkin siltä, että taito pysyy samalla tasolla kuin aikaisemminkin. Kaiken lisäksi voin valita itselleni juuri sopivan ajan treenaamiseen, enkä ole kiinni tietyssä viikonpäivässä ja kellonajassa ja voin halutessani tanssia samat asiat vaikka kuinka moneen kertaan.

Anniina hyppää

Tanssin etäopetus – minusta siis ehdottomasti mahdollisuus! Etäopetuksessa piilee iso kasvamisen mahdollisuus, kun oma analysointi- ja pilkkomiskyky pääsee kehittymään ihan eri tavalla kuin normaalilla tanssitunnilla. Kehotan siis ottamaan etäopetusvideot vastaan kasvamisen ja kehittymisen mahdollisuutena sekä tanssijana että ajattelijana. Uskalla kokeilla, heittäydy ja ennen kaikkea nauti tanssimisesta, se on loppujen lopuksi se kaikista tärkein asia. 


Tanssikoulu TanssinTahdin Online-palvelussa myynnissä olevat kurssit löytyvät tästä linkistä. Toistaiseksi tarjolla on paritanssiteemoja ja -tekniikkaa, tanssiliikuntaa, kehonhuoltoa sekä latinoshowta. Poikkeustilanteen aikana alustalle tulee viikottain uusia kursseja, kuvattuna on myös lasten ja nuorten tunteja, ne saadaan alustalle lähiaikoina.


Mikäli sinulla on kysyttävää tai kommentoitavaa, älä epäile ottaa yhteyttä. info@tanssintahti.com, Lissu 050-4431011


Pin It on Pinterest