Kiddiejam on lasten tanssinopetuksen pedagoginen konsepti, jonka kautta koulutetaan varhaiskasvatuksen, alakoulujen ja tanssinopetuksen parissa toimivia tahoja ja henkilöitä pitämään onnistuneita tanssituokioita alle kouluikäisille ja alkuopetuksessa oleville lapsille. Konseptin alkuvaiheista ja edelleen olemassa olevista toimintaperiaatteista voit lukea Lissun aiemmasta blogitekstistä.

Kiddiejam ja enkkutanssi

Kiddiejam materiaali on tanssilajikohtaista materiaalia, joka on alkujaan suunniteltu alle kouluikäisten lasten tanssinopetukseen, mutta materiaalia on helppo soveltaa myös muille ikäryhmille sopivaksi — pelkästään musiikkivalinnoilla voi vaikuttaa asiaan paljon. 

Enkkutanssi on uusi tulokas konseptissa, ensimmäisiä koulutuksia järjestetään kuluvana lukuvuonna. Tästä konseptista kirjoittelin lokakuun alussa ilmestyneessä blogitekstissä.

Sekä Kiddiejam että Enkkutanssi sopivat siis erinomaisesti varhaiskasvatuksen, alkuopetuksen, liikuntakerhojen, muiden toiminnallisten kerhojen ja tanssikoulujen ja -yhteisöjen tarjontaan—materiaalia voi käyttää sellaisenaan ja sitä ei tarvitse käyttää sellaisenaan, eli soveltamisen mahdollisuudet ovat rajattomat. Kursseille voit osallistua, vaikka sinulla ei olisi omaa tanssitaustaa, innostus asiaan riittää! 

Sen lisäksi, että materiaali käydään päivän aikana läpi ja ”kehollistetaan”, saat kirjalliset ohjeet ja linkin piilotettuun YouTube-soittolistaan, josta löydät materiaalin selkeästi tanssittuna. 

Materiaalipäiviltä osaamista opettamiseen

Koska tälle lukuvuodelle on tulossa vielä useampia Kiddiejamin ja Enkkutanssin materiaalipäiviä, selvennän tässä  blogitekstissä miten nämä päivät rakentuvat ja mitä ne tulevat pitämään sisällään.

Materiaalipäivät on todettu toimiviksi, ne ovat sopivan tiiviitä, jotta osallistujat pystyvät halutessaan säästämään matka- ja majoituskustannuksissa ja toisaalta sopivan laajoja, jotta pää sauhuaa uutta asiaa päivän jälkeen ja jokainen tuntee tarvitsevansa aikaa sen jäsentämiseen.

Lukuvuoden 2019-20 materiaalipäivien ajankohdat ja tiedot ilmoittautumisista löytyvät tästä linkistä.

Kiddiejam-materiaalipäivän sisältö

Kiddiejam-lajeja ovat baletti, hip hop, kansantanssit, paritanssit ja showtanssi. Yhden 8x45min materiaalipäivän aikana käydään läpi ennaltailmoitetut kaksi lajia ”kokonaan” ja kolmanteen lajiin saa materiaalin, joka käydään läpi pikaisemmin. ”KOKONAAN” tarkoittaa sitä, että päivän aikana opetellaan

  • Loruttelutanssi—jonka kautta lapset pääsevät yhdistämään ääntä ja liikettä. Ääni on lihastyötä siinä, missä muukin liikkuminen, joten sen mukaan ottaminen liikkeeseen auttaa usein mm. rytmisten asioiden hahmottamisessa. Loruttamalla haluttu rytmiikka useimmiten löytyy ja kehon muut lihakset lähtevät ikään kuin tahtomattaan mukaan samaan perussykkeeseen, joten paitsi että loruttelut ovat lasten ehdottomia suosikkeja, niiden kautta opetellaan tärkeitä rytmiikkaan liittyviä asioita. Loruttelutanssit ovat erinomaisia lämmittely-/ orientaatiojuttuja tanssitunnin teemaan virittäydyttäessä ja loistavia välipaloja vaikkapa päiväkodin odotustilanteissa tai alkuopetuksen oppitunnin piristeenä. Loruttelutansseissa fokus on äänen ja liikkeiden rytmittämisessä, mutta niissä on mukana myös lajinomaisia liikkeitä.
  • Tekniikkasarja—jokaisella tanssilajiperheellä ja niiden sisällä jokaisella tanssilajilla on omanlaisensa karakteeri, joka syntyy kehon muodosta, dynamiikasta ja näiden yhteydestä liikemateriaaliin. Kaikissa tanssilajeissa on tosi paljon yhteisiä liikkeitä ja askelikkoja, mutta se MITEN ne tehdään vie liikkumista tietyn tanssilajin suuntaan. Baletissa keho on pitkä ja kannateltu, hip hopin kehonmuoto on selkeästi rennompi. Jalan heilautukset tai erilaiset hypyt ovat yhteisiä kaikille tanssilajeille, mutta pienet hienosäätöiset erot vievät niitä kohti tietyn lajin karakteeria. Chasse-askelikkoa (vaihtoaskel) tehdään kaikissa lajeissa, mutta minkälainen se on cha chassa tai jenkassa, entäpä jossain muussa lajissa. 

Tekniikkasarjoissa tehdään kullekin lajille tyypillisiä askelikkoja ja liikkeitä ikäryhmälle sopivalla tavalla ja koulutuspäivänä käydään yhdessä läpi niitä asioita, mitä on hyvä painottaa lapsille ja mitkä asiat voi jättää ”liikkeelliseen hautomoon”. Sarjat ovat lyhyitä ja liikemateriaali on lajin alkeisopetuksen materiaalia, joten omaa tanssitaustaa ei välttämättä tarvita siihen, että tekniikkasarjoja voi viedä kentälle omaan työhönsä. Tanssinopettaja varmaan korostaa opetuksessaan enemmän tanssiteknisiä asioita oman kokemuksensa pohjalta, päiväkodin täti voi huoletta tehdä samaa sarjaa lasten kanssa ja käydä läpi esim. liikkeiden nimiä, jotka lapset näin oppivat yhdistämään tiettyyn tanssilajiin. Miten lapset nauttivatkaan tietäessään, että osaavat tehdä ”plié” -nimisen liikkeen tai hip hopin ”smurffin” 🙂 

  • Tanssisarja —Tämä on tarkemmin tiettyyn biisiin suunniteltu helppo ja lajille tyypillistä materiaalia käyttävä tanssi, josta saa helposti vaikka esitystanssin päiväkodin, koulun tai tanssikoulun juhliin.
  • Demotunti ja siihen liittyvä kirjallinen tuntisuunnitelma. Tunti tanssitaan läpi tiivistetyssä muodossa ja tuntisuunnitelma käydään yhdessä läpi. Materiaalipäivän aikana käydään läpi kaksi valmista tuntisuunnitelmaa joko niin, että ne liittyvät selkeästi tiettyyn lajiin, esim. hip hop -tunti tai niin että tunnilla on selkeä teema, joka kulkee läpi tunnin, esim. Peppi Pitkätossun seikkailu.

Kielen oppiminen käy kuin tanssi

Enkkutanssissa opetuksen fokus on kielen oppimisessa, tanssilajien tekniikka ja lajinomainen tekeminen ovat mukana, mutta niitä ei opetuksessa painoteta samalla tavalla kuin Kiddiejam-tanssilajeissa. Enkun oppimisen alkeet noudattavat varhaistetun kielen oppimisen opetussuunnitelmaa ja sieltä on poimittu mukaan eläinten nimet, numerot, tervehdykset ja värit.

4-5x45min materiaalipäivän aikana käydään läpi kahden teeman materiaali sekä yksi demotunti ja siihen liittyvä tuntisuunnitelma. Yksi teema pitää sisällään loruttelutanssin ja kaksi tanssisarjaa.

Kuvassa oleva artikkeli julkaistiin toukokuussa 2019 Turun Sanomissa. 

Vuorovaikutteista opetusta ja oppimista

Materiaalipäivien opetus on vuorovaikutteista ja keskustelevaa,”teoria-asioita” käydään läpi muiden asioiden rinnalla. Päiviin on laskettu aikaa myös yhdelle ryhmätyölle ja mahdollisesti yhdelle ”teoriapläjäykselle”. Ryhmätöinä on tehty tuntien aloituksia, tuntien lopetuksia, tanssileikkejä välipalaksi jne. Teoriapläjäyksen sisällön kouluttaja räätälöi sen mukaan, ketä koulutuksessa on mukana ja mitä toiveita heiltä kenties on tullut. Teoriaosuus voi pitää sisällään lapsen kehitykseen liittyviä asioita, tunnin ja kauden suunnittelua tms.

Kurssilaisten erilaiset lähtökohdat ovat jokaisen teemapäivän rikkaus. Jokainen kurssilainen saa uusia näkökulmia niistä keskusteluista, joita käydä porukassa, jossa on mukana varhaiskasvatuksen ammattilaisia, luokanopettajia, liikunnanohjaajia, tanssin harrastajia ja tanssinopettajia….

Iso osa oppimista on myös se, että kurssilaiset saavat materiaalin lisäksi imeä itseensä oppia huikean ammattitaitoisilta kouluttajiltamme, joista jokainen tekee aktiivisesti töitä lasten tanssinopetuksen parissa ja jotka pystyvät antamaan lukuisia käytännön esimerkkejä sekä tanssimateriaaliin että tanssituokion onnistumiseen liittyen. Heistä jokainen on myös erinomainen esimerkki siitä, että kun tuntee oman asiansa ja uskoo siihen, sitä on helppo ”myydä” eteenpäin —innostus tarttuu hyvästä opettajasta oppilaisiin oli kysymys ohjaajakurssilaisista tai pienen pienistä tanssijan aluista.

Kuvassa Kiddiejam-tanssilajien suunnittelusta vastaava kouluttaja Marjukka Koivuniemi (Maikki, takana) ja Kiddiejam-kouluttaja Heidi Ranta. Tähän joukkoon kuuluu vielä Elisa Ahonen. Enkkutanssin kouluttajina toimivat konseptin kehittäjät Marita Kraama ja Tuula Raukovaara. 

Kiddiejam kouluttajat

 

Älä epäröi lähteä mukaan, mikäli tanssin opettaminen lapsille on lähellä sydäntäsi.  Tai, pyydä Karoliinaa lähettämään sinulle tarjous räätälöidystä kurssista ja toimita se alueesi tai työpaikkasi päättävälle taholle. Lisätietoa hinnoista ja käytännön asioista saat laittamalla mailia info@tanssintahti.com tai pirauttamalla Karkille 045-1895151.

Tanssiminen on liikuntaa parhaimmillaan,  päiväkodit ja koulut voivat hakea koulutusta varten rahoitusta esim. Liikkuva koulu -ohjelmasta.

Kiddiejam on mukana sekä Liikkuva koulu – että Ilo kasvaa liikkuen– ohjelman ideasivuilla, käypä kurkkaamassa esittelymme.

KIDDIEJAM ON JAMMAILUA LASTEN EHDOILLA!